Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 806 ggr
luckysheltie
2019-06-03 13:25

Ny kamera (Nikon)

Hej!

Har börjat bli sugen på att köpa ett nytt kamerahus då jag känner mig rätt färdig med min Nikon D5200 och vill fortsätta utveckla min fotografering samt mina fotokunskaper.

Jag har börjat kika på Nikon D7500 och tycker att det verkar vara en bra kamera för mig, fotar främst djur och natur. Så tänkte kolla med er om ni har några erfarenheter från D7500?  Kanske några bilder att dela med er av? 

Tack på förhand!🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
JazzBass
2019-06-03 15:06
#1

Två frågor först:

1. Kan du nämna någon specifik begränsning du upplever med din D5200?

2. Vilka objektiv har du till kameran?

Jag har inte personlig erfarenhet av varken D5200 eller D7500, men har ägt tre olika avancerade Nikon systemkameror, samt ett 40-50-tal olika objektiv av olika kvalitet, ca hälften Nikon. För just djur och natur gillar jag att ha ett makroobjektiv, en vidvinkel för landskap och ett så långt tele som möjligt för att fota fåglar och djur på längre håll. En kamera tar ju bara sådana bilder som objektiven ger möjlighet till, och därför ser jag själv ofta objektiven som viktigare än själva kameran. Av den orsaken kan det därför kan vara skäl att uppgradera dem före kameran. Själv tycker jag nya objektiv är mycket roligare än ny kamera (även om jag är lite på jakt efter en ny sådan själv för tillfället). 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

luckysheltie
2019-06-03 18:12
#2

#1 Tack för svar!

1. Fotar ofta djur i rörelse (t.ex. agility) och upplever att min kamera kan vara något seg vid serietagning och skulle gärna ha en kamera med högre frekvens (fps).  Är även intresserad av att kunna börja fota natthimlen och har testat detta med min D5200, vet att detta även hänger på objektiv samt bländare, men skulle gärna ha en kamera med möjlighet till högre ISO.  Jag tycker även att det är kul att filma och känner inte att D5200 riktigt håller där. Dock är fotograferingen absolut viktigast.

2. I nuläget har jag Nikons standardobjektiv 18-55mm, Nikon 18-105mm, Tamron 70-300 mm och ett Yongnuo 50mm. :)

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

JazzBass
2019-06-04 09:53
#3

För att fota natthimlen skulle jag rekommendera ett Tokina 11-16/2,8, ett jättebra ljusstarkt vidvinkelobjektiv. Det extra steg ljus man får med f/2,8 mot t.ex. f/4 är verkligen välkommet för dylika bilder, och den kraftiga vidvinkeln gör att man betydligt lättare får med både landskap och natthimmel på bilderna (vilket ger mer intressanta bilder enligt mig) samt tillåter längre slutartider utan att få s.k. stjärnspår (star trails). Så på denna punkt vinner du mer på ett nytt objektiv enligt mig.

Vad gäller agility kan du vinna mer på en snabbare kamera. Det hänger inte enbart på fps dock, utan här är det viktigt med en bra minnesbuffert i kameran, för när den är full (vilket den förstås blir fortare på en enklare kamera än en mer avancerad) går det trögt oberoende. Dessutom behöver man ett bra autofokussystem vilket en mer avancerad kamera ger, men man måste också kan använda det på rätt vis. Detta talar för ett byte av kamera. 

Dock måste också objektiven vid sportfoto vara tillräckligt snabba för att hinna med i svängarna. Nu vet jag inte vilken version av Tamron 70-300 du talar om (antar att det är detta du använder för agilityfoto), men är det versionen med bildstabilisering så är det ett bättre och snabbare objektiv än det (billiga) som inte har det. Ett nikon 70-200mm f/4 eller f/2,8 skulle dock ge ännu snyggare bilder med bättre skärpa och mjukare bakgrund, och tillåta kortare slutartider på samma iso.

Dyrt blir det förstås om man ska skaffa både en bra vidvinkel, bättre kamera och en bättre telezoom, men kanske det här hjälper dig lite att fundera på vad du vill satsa på först och vad som kan vänta. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: