Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 684 ggr
blablaida
2019-04-09 20:40

Minoltaobjektiv på nikonkamera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en jättegammal Minolta Dynax 5 med ett AF makro 55 mm (se bild). Kan jag använda någon form av adapter för att använda objektivet på min Nikon D5600? Jag har försökt att googla mig fram men har inte blivit något klokare, så jättetacksam om någon här kan hjälpa mig :)

Annons:
JazzBass
2019-04-10 12:58
#1

Det kan gå att hitta adapter så du får det monterat, har inte sökt. Men en sådan adapter behöver ha en Nikonanpassad lins om du vill kunna fokusera också på oändligt, eftersom registeravståndet fläns- sensor är 46,5mm på Nikon F och troligtvis 44,5mm på Minoltan. Utan lins i adaptern kommer du dock kunna använda objektivet som makroobjektiv och fokusera på saker kanske 2 meter bort från kameran, men inte längre. (Då blir det som att försöka titta på nånting för långt bort genom ett förstoringsglas; det funkar bara på ganska nära avstånd).

Om situationen hade varit den motsatta, alltså att du ville montera ett nikonobjektiv på en minoltakamera, så hade du bara behövt hitta en 2mm tjock passande adapter och köra på, eftersom du då bara behövt öka nikonobjektivets avstånd till sensorn med nämnda 2mm. I det här fallet nu skulle du behöva montera minoltaobjektivet 2mm närmare kameran än vad du fysiskt kan. I praktiken blir effekten av att montera ett objektiv längre bort från kameran än vad det är byggt för densamma som av att sätta in mellanringar mellan kamera och objektiv, och mellanringar används ju för att kunna fokusera på nära håll istället för att använda makroobjektiv.

Blev lite teori här, men hoppas du blev lite klokare i alla fall. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

blablaida
2019-04-10 22:55
#2

Tack för hjälpen! Det hade ju varit kul om mitt gamla objektiv hade gått att återanvända men jag får kanske sälja det och spara ihop till ett som passar istället! Tack för att du tog dig tid att svara :)

Pyttelite
2019-04-11 02:25
#3

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


blablaida
2019-04-29 20:33
#4

tack så jättemycket!! :)

Upp till toppen
Annons: