Annons:
Etikettövrigt
Läst 921 ggr
EmmaSkytte
2/8/19, 9:26 AM

Brutet avtal vid TFP, faktura?

Gjorde en tfp plåtning med en modell i höstas. I samband med plåtningen skrevs ett avtal på där det bland annat står: "Vid publicering av TFP-material förbinder sig uppdragsgivare/modell, att namnge fotograf och eventuella länkar/taggar. Utebliven namngivelse vid upprepade tillfällen medför ersättningsrätt för fotografen. "

Upptäckte igår att personen i fråga använder en av dessa bilder på sin hemsida utan att följa biten gällande att nämna fotograf. Detta är andra gången (tidigare skett på instagram, som korrigerades efter tillsägelse), och jag funderar på om man nu ska skicka en faktura då personen fortsatt bryta det som signerats. Någon som gjort liknande? Hur mycket hade ni krävt i ersättningsrätt?

Annons:
MonicaLagerquist
2/8/19, 9:28 AM
#1

Ska inte ersättningsbeloppet stå i avtalet?

Stolt ägare till fem La permer

EmmaSkytte
2/8/19, 9:36 AM
#2

jo det är något jag tyvärr insett i efterhand och rättat till, men på det avtal så står inte ett exakt belopp. Så hur gör man då? Handlar ju inte om några stora summor tänker jag och står ju ändå att jag har rätt att ta ut ersättning vid upprepade tillfällen.

Huygens
2/8/19, 12:12 PM
#3

Hur definieras "upprepade tillfällen"? 10 gånger?

Thotis90
2/17/19, 8:29 PM
#4

#3 För mig så är upprepade tillfällen när det sker mer än 1 gång, men det kanske bara är jag. Jag har dock själv inte med detta i mina avtal då jag inte vill vara dryg och behöva påminna varje gång hänvisning/namngivning uteblir.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: