Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Övrigt

Brutet avtal vid TFP, faktura?

2019-02-08 09:26 #0 av: EmmaSkytte

Gjorde en tfp plåtning med en modell i höstas. I samband med plåtningen skrevs ett avtal på där det bland annat står: "Vid publicering av TFP-material förbinder sig uppdragsgivare/modell, att namnge fotograf och eventuella länkar/taggar. Utebliven namngivelse vid upprepade tillfällen medför ersättningsrätt för fotografen. "

Upptäckte igår att personen i fråga använder en av dessa bilder på sin hemsida utan att följa biten gällande att nämna fotograf. Detta är andra gången (tidigare skett på instagram, som korrigerades efter tillsägelse), och jag funderar på om man nu ska skicka en faktura då personen fortsatt bryta det som signerats. Någon som gjort liknande? Hur mycket hade ni krävt i ersättningsrätt?  

Anmäl
2019-02-08 09:28 #1 av: MonicaLagerquist

Ska inte ersättningsbeloppet stå i avtalet?

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-02-08 09:36 #2 av: EmmaSkytte

jo det är något jag tyvärr insett i efterhand och rättat till, men på det avtal så står inte ett exakt belopp. Så hur gör man då? Handlar ju inte om några stora summor tänker jag och står ju ändå att jag har rätt att ta ut ersättning vid upprepade tillfällen. 

Anmäl
2019-02-08 12:12 #3 av: Huygens

Hur definieras "upprepade tillfällen"? 10 gånger?

Anmäl
2019-02-17 20:29 #4 av: Thotis90

#3 För mig så är upprepade tillfällen när det sker mer än 1 gång, men det kanske bara är jag. Jag har dock själv inte med detta i mina avtal då jag inte vill vara dryg och behöva påminna varje gång hänvisning/namngivning uteblir.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.