Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 830 ggr
ALEVIUSS
2018-11-24 00:26

Nikon d7000 batteri funkar ej!

Hade min kameras batteri på laddning häromdagen. Efter flera timmar på laddning (laddaren blinkade ständigt) visar det sig att batteriet ej laddat alls! Har försökt fler gr, nada.  Så hur får jag reda på om det är: Laddaren, batteriet ellerkameran som problemet beror på?   

Tänkte att det är bara att köpa ny laddare och batteri, men dem var ej billiga! 

Jag misstänker laddaren, då den blinkade konstant i flera timmar under laddning. Nån som har erfarenhet av detta?  Kameran är Nikon d7000.  Laddaren MH-25a (till EN-EL15/EN-EL15a)

Annons:
ALEVIUSS
2018-11-24 13:53
#1

Jag börjar misstänka att batteriet är defekt. När jag läser informationen om "battery life" i kameran, står pilen på nummer 4, alltså "used up battery". Det kan väl inte vara bra? Innebär det att mitt batteri är dött?

Jag har haft kameran och batteriet i 4 år. Dock har jag använt kameran sporadiskt de senaste 2 åren. Batteriet borde inte vara så utslitet? Men vad vet jag, kanske normalt?

Laddaren blinkar rött vid laddning som den skall, men den utger knappt någon värme, skulle tro för att batteriet inte tar laddning?

Kan jag få Nikon att ersätta mig med ny batteri?

MagArne
2018-12-19 14:22
#2

Nej du har bara som högst 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Sen är det lite tveksamt om ett batteri som är lite av en förbrukningsvara kan reklameras så länge som 3 år.

I ditt fall är utrustningen över 3 år och du får då kontakta tillverkaren och fråga om de har någon form av kvalitetsprogram som täcker ditt fel. Jag där dock tveksam.

Hör efter om du kan få låna ett batteri samt laddare av någon bekant och se om du kan lokalisera felet. Alternativt låna ut ditt batteri och se om någon med kompatibel kamera och laddare får det att fungera.

Upp till toppen
Annons: