Annons:
Etikettövrigt
Läst 1041 ggr
Ispeakfluentmoviequotes
2018-11-24 00:09

Vad behövs?

Hej! Ni som har kamera, vad tycker ni för sak till kameran är viktig? Vad borde man köpa? Är lite inne på att köpa ND filter, skulle ni rekommendera dem? Vad mer kan man behöva? Har en väska och objektiv

Annons:
Travis D
2018-11-24 00:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Jag fottar, allt jag använder är min Nikon D70s 

Tycker det räcker 🙂

här är några av mina senaste bilder 😃

JazzBass
2018-11-24 08:44
#2

Ett stativ är ofta bra att ha, men inga tillbehör tycker jag är obligatoriska. Allt beror så mycket på vad man vill fota. Mitt råd är att köpa nåt tillbehör först när du vet vad du behöver, när du märker att det du har inte räcker till för det du vill göra. 

Är du intresserad av gråfilter, kolla speciellt in kraftiga sådana, minst ND64. Sådana kräver dock att man fotar med kameran på stativ. Med kraftiga gråfilter, speciellt sådana uppemot ND1000, kan man fota med riktigt långa slutartider mitt på dagen (med ND64 kommer man upp till ungefär 1/2-1 sekunds slutartider), vilket kan ge väldigt speciella bilder, speciellt av landskap. Se till exempel här: https://www.flickr.com/groups/ndfilters/pool/ Det kräver dock att man använder stativ, så jag skulle inte rekommendera att skaffa ett gråfilter utan att också ha stativ.

Vill man  förlänga slutartiderna bara en aning kan man skruva på ett ljusare gråfilter typ ND8. Men det kan ofta göras också genom att minska på bländaren (ratta fram ett högre tal), dock med längre skärpedjup som följd. De kan också användas för att i dagsljus kunna fota med riktigt stor bländare typ f/1,8, speciellt om kamerans lägsta iso är högre än 100, eller man inte kan ratta in en kortare slutartid än typ 1/4000s, eller om man vill fota med stor bländare och blixt i motljus mitt på dagen, då blixten oftast kräver en slutartid på 1/250s.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2018-12-14 12:30
#3

Även polariseringsfilter ger längre slutartider så ett sådant kan också vara av intresse.

Upp till toppen
Annons: