Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Nybörjare

Nu är det tillåtet för tidningar att sno foton

2018-10-06 08:42 #0 av: KimE

från sociala medier utan upphovsrätts ägarens tillåtelse.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/oveomstol-tillatet-for-tidningar-att.html#more

Anmäl
2018-10-06 08:48 #1 av: Göstage

Innebär det att det är fritt även att lägga ut bilder från FB till exempel på iFokus?

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-10-06 09:17 #2 av: OlleA

Innebär det att det är tillåtet för vilka tidningar som helst att sno vilka bilder som helst från internet? Som att jag en dag kan få se mina bilder från Djurfoto iFokus publicerade i t ex Jägarnas riksförbunds eller Djurens rätts medlemstidningar, i något syfte jag inte alls håller med om?

Olle

Anmäl
2018-10-06 11:58 #3 av: Kameratrollet

Det är inte sociala medier som är nyckelordet. Det är dagshändelse, offentliggjord bild och att bilden inte skapats för att återgivas i tidning.

Anmäl
2018-10-06 15:18 #4 av: KimE

Ja om du innehar en media site/tidning/blogg med en  registrerad ansvarig utgivare får du även lägga ut innehållet på andra ställen.

#2 Ja dina bilder kan användas om du inte har tagit dem i professionellt syfte.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.