Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1393 ggr
Elslind04
9/16/18, 1:32 PM

Nybörjar kamera och tips!

Kan inget om fotografi men vill gärna lära mig. Nån som vet nån bra nybörjar kamera som fotar bättre än mobilen? Vill inte råka köpa en och fotar den likadant som telefonen (hände min kompis) nån som vet nåt om Canon d3000? Eller andra bra kameror, nåt man bör veta när man ska börja fota? Tänkte framförallt fota djur kanske lite natur om nån undrade.

Annons:
Carrosh
9/17/18, 11:01 PM
#1

Först och främst behöver man komma ihåg att det är inte kameran som tar bilder - den är blott ett verktyg. Man kan ta bra bilder med både mobil och en mer avancerad kamera - allt handlar om att lära sig hur man använder den. Kör man på i ett autoläge så blir bilderna likadana varesig det är en mobil eller en dyr och avancerad modell.

Börja med att läsa lite om fotografering, om iso, slutartid och bländare.  Man kommer ingenvart utan att riktigt känna till hur man gör för att få till en bra bild - och någonstans behöver man ju börja. :) Till de flesta telefoner finns fotoappar där man kan styra åtminstone en av de här sakerna, vilket kan ge en rätt bra inblick i hur det fungerar.

Sen så går du till en butik som säljer kameror och klämmer och känner lite på olika modeller i den prisklass du tänkt dig. Om du tänkt dig en systemkamera kan det vara bra att också fundera på ett objektiv som passar för just de motiv du tänkt och som gärna är ganska snabbt (ljusstarkt). Kitobjektivet som brukar följa med brukar sällan vara någon jättehit, och med en systemkamera så kommer man långt med olika objektiv. Det finns ju också digitala superzoomkameror, som kan vara ett alternativ till systemkameran. Är det djur i rörelse och i vilken typ av situation? Inomhus eller utomhus?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Elslind04
10/28/18, 4:14 PM
#2

Glömde att jag ens postat här :) Det är framför att utomhus, vad ska man säga inte i rörelse som när de springer eller hoppar, men typ tuggar mat asså, då blir det ofta suddigt i mobilkameran eller fast mest när djuren är stilla :) Har kollat på massa olika kameror nu, men vet inte riktigt, kanske vill köpa en bättre mode fast begagnad, har läst att årsmodell är viktigt att kolla men inge skriver sånt i annonserna! Är det bättre att köpa en begagnad kamera som är i en bättre model eller en ny kamera i en lite sämre model?

Elslind04
10/28/18, 4:56 PM
#3

Också vad är bäst bra kamera med sämre objektiv eller sämre kamera med bättre objektiv, vet att det beror på model och allt sånt där, men ungefär??

JazzBass
10/29/18, 3:37 PM
#4

Begagnat funkar utmärkt! Tekniken går visserligen framåt hela tiden, men de senaste 10 åren har kamerorna ändå producerat väldigt bra resultat och skillnaden mellan olika modeller är klart mindre i praktiken sett på resultaten än reklamen vill påskina. Själv har jag en gammal systemkamera, Nikon D700, som visserligen var en väldigt dyr och fin kamera när den släpptes 2007 (jag köpte den begagnad 2011), men den producerar ännu helt fantastisk bildkvalitet som inte går av för hackor, speciellt med fina objektiv, och den har grymt bra autofokus - om objektiven är så bra att de tillåter det.

Bra objektiv med sämre kamera än nästan alltid att föredra än motsatsen, åtminstone så länge kamerans prestanda hänger med för vad man vill göra. Själv skaffade jag först bra objektiv innan jag insåg att jag behövde uppgradera till bättre kamera också, för att inte känna mig begränsad på nåt vis av kameran. Men jag uppgraderade egentligen kamera relativt ovilligt - hade den första Nikon D60:an klarat av allt jag ville göra så hade jag hållit kvar den betydligt längre. Också kameran jag hade däremellan, en Nikon D90, lämnade en del att önska. Jag har alltid drivits av en enorm experimentlusta, och först med D700 kände jag att jag hade ett verktyg jag var fullt tillfreds med. Och det har hållit i sig.

Objektiv ja… jag har väl sedan 2009 ägt uppemot en 50 st olika objektiv - allt från ultravidvinkel till supertele, fasta objektiv och zoomar, i kvalitetsklass billigt skräp upp till högsta proffsklassen. Det mesta har jag sålt vidare och har nu ett ganska nerbantat set, som dock lämnar en del kvar att önska då ett par av objektiven börjat krångla så här på sin ålders höst. Det är dock objektiven som formar bilderna och långt ställer ribban för hur tekniskt bra bildkvalitet man kan få. Ljusstyrkan i objektiven bestämmer (tillsammans med den faktiska brännvidden och förstås inställd bländare) hur kort skärpedjup och utsuddad bakgrund man kan få, och i hurdana miljöer man kan fotografera någorlunda framgångsrikt utan blixt. Hög ljusstyrka ger också nästan uteslutande bättre bildkvalitet än lägre, även om man fotar med samma bländartal. Så där har du ytterligare några orsaker varför det lönar sig mer att satsa på bra objektiv om man måste välja endera. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Elslind04
10/29/18, 7:24 PM
#5

Okej tack för bra svar :) Har tittat lite på en begagnad Nikon D5300 med stativ, vad skulle ni betala för en sån? Såg en kompis på instagram sol använde sig av den, vet dock inte vad hon hade för objektiv till, men hennes bilder var mycket bra. Vet inte om jag ska köpa den med det medkommande objektivet man får när man köper den nya kameran och börja fota med och kanske uppgradera till ett bättre objektiv när jag blivit van med kameran samt lärt mig mer om fotografi och så, eller om jag ska börja med att satsa på ett bra objektiv och kanske köpa en annan kamera. Ganska kluven just nu, ska försöka läsa på lite om olika objektiv och så, vet att jag inte vill ha jätte vidvinklat men annars har jag ingen aning.

Upp till toppen
Annons: