Annons:
Etikettövrigt
Läst 1325 ggr
Matilda.y
2018-09-04 18:48

Börja med fotografering

Hej! Jag kan 0 om fotografering i dagsläget men jag vill börja lära mig grunder osv. Vad är en bra förstagångskamera? Lite grunder om fotografering? Har ni några bra länkar? Tacksam för hjälp. Mvh Matilda

Annons:
Dioramabyggare
2018-09-04 19:45
#1

#0:

Hej, och välkommen till fotgrafins underbara värld!

Just om vad som är en bra förstagångskamera är på sätt och vis så personligt att det enklaste är att du kollar i olika butiker och känner på olika kameror, hur "reglagen" för de olika funktionerna sitter, hur bra kameran ligger i handen och liknande. Själv  skaffade jag mina första "lärospån" om foto långt innan det fanns digitalkameror och jag har inte brytt mig om att köpa någon digital systemkamera, mest för att mitt fotograferande är ganska mättat efter ett trettiotal år av nästan dagligt fotograferande. En person jag känner och som själv har fotograferat väldigt mycket med analog kamera berättade för mig att fastän han vet massor om fotograferande så fick han lära sig fotografera på nytt, genom att digitalt och analogt fotograferande skiljer sig så mycket åt. Men en fördel med digitalt fotoär att "filmen" är gratis, så det kostar ju inget att ta massor av bilder på samma motiv, med olika kamerainställningar. Något av en grundregel när det gäller foto är att stor bländare (=stort ljusinsläpp) ger litet skärpedjup. Här https://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskolan/fotoskola-del-1-blandaren.htm kan du läsa mer om sådant.

Något som det inte går att kunna för mycket om är bildkomposition och bildseende. Kanske det finns någon fotoklubb nära där du bor?

Här https://www.fotosidan.se/blogs/olsin/utveckla-sitt-bildseende.htm finns en sajt med en del information om fotografins grunder. Det finns säkert andra här som kan ge dig fler och bättre tips.

Lycka till så mycket!

Sindri
2018-09-04 20:03
#2

Fotografera är jätteroligt. Jag började med en gammal lådkamera - fascinerande, och man fick verkligen lära sig om bländare och tid.

Jag skulle föreslå att du kollar på ditt bibliotek - där finns säkert böcker om fotografering att låna. Bli inte avskräckt om de är lite äldre - förutom att de kanske inte tar upp digital fotografering så är grunderna desamma.

Sedan är ju en bra kamera rätt dyr. Finns det ingen du kan låna av? Bara för att känna dig för och träna lite tills du vet vilken typ av kamera du vill ha.

En systemkamera ger ju fantastiska möjligheter, men är dels väldigt dyr (och man kommer hela tiden på fler och fler tillbehör som man "måste" ha) och sedan är det tungt och bökigt att släpa på en massa objektiv, blixtar mm. 
Det finns kompaktkameror som ser ut som systemkameror, men de har ett fast objektiv med som regel en bra vidvinkel (när man vill få med mycket på en bild) och en stor zoom (när man vill ta närbilder).

Om du har en mobil med kamera är det inte så dumt att träna själva bildkompositionen med den. Vad gör att en bild blir bra? Att den sticker ut lite extra?

Vill du ta porträtt? naturbilder? actionbilder? etc, etc. Det finns mycket att fundera på och ta hänsyn till när man köper kamera.

Hos studieförbunden brukar det ofta finnas kurser om foto. Då brukar man behöva en kamera, men som sagt, du kanske kan låna en så länge.

Matilda.y
2018-09-04 21:35
#3

#1 Tack för alla tips! Ska kolla upp länkarna! :)

Matilda.y
2018-09-04 21:35
#4

#2 Tack! Ska nog kolla om det finns någon kurs:)

JazzBass
2018-09-05 06:49
#5

Själv tycker jag att en helt vanlig systemkamera (t.ex. Nikon, Canon eller Sony) med ett eller två objektiv är bland det mest prisvärda  om man har för avsikt att lära sig mer om fotografering än "point, pray and shoot" på helautomatik. Speciellt om man skaffar begagnade prylar. Systemkameran ger bäst bildkvalitet, bäst möjlighet att justera skärpedjup, bra möjlighet att lära sig om och använda manuella inställningar och därmed ta makten från kameran över hur bilderna ska bli, möjlighet att använda precis såna objektiv som passar ens egna önskemål, med mera.

Själv fick jag upp intresset för foto via en väldigt enkel och billig kompaktkamera jag kände att jag måste ha inför en resa, men med den lärde jag mig aldrig att fotografera på riktigt och jag störde mig på att jag inte kunde ställa in kort skärpedjup. Bildkvaliteten var inte bra heller, och dessa två hör faktiskt mer ihop än man kanske kan ana. Med första systemkameran som jag köpte året efter kom intresset igång på riktigt och rusade i höjden. Två år hade jag bytt upp mig två gånger till en systemkamera av proffsmodell och hade skaffat en hyfsat diger objektivarsenal. Det senare har jag dock inte längre, av olika orsaker. Men systemkameran har jag fortfarande i användning 7 år senare.

 Det är förstås också jättebra och viktigt att öva på bildkomposition också och kamerans olika inställningsmöjligheter, vilket man kan göra så gott som alla kameror, men för mig var det också viktigt att kunna förstå vad som händer när man knäpper en bild, och varför den blir som den blir vissa gånger. Många hyfsat duktiga amatörfotografer lär sig aldrig teorin, men så frågar de sen såna som mig sen ibland varför bilderna inte blir som de vill… 😛 Det finns för mig aldrig ett sånt läge att jag inte vet vad jag ska göra för att få till precis en sån bild som jag vill ha. Ibland går det inte med den utrustning jag har, men oftast nog.

Olika genrer ställer också olika krav på fotografens kunnande också på helt andra saker. En naturfotograf måste exempelvis känna till naturen ganska bra för att ta riktigt bra bilder och hitta de där djuren man vill fota och komma tillräckligt nära dem. Vissa genrer är också mer materialsport än andra; för att komma åt bra bilder behövs grymma grejer. Men på det stora hela kommer man jättelångt med en helt vanlig systemkamera av lite enklare modell och 2-3 objektiv beroende på vad och var man vill fota.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Matilda.y
2018-09-06 08:13
#6

#5 Tack för bra tips! Nu känns det som om jag har lite mer koll:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: