Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1133 ggr
Anngerd
8/20/18, 12:08 AM

Kurs fota nyfödda

Hej! Någon som kan rekommendera en bra kurs i att fota nyfödda?

Annons:
JazzBass
8/20/18, 12:13 PM
#1

Ingen aning om vad det finns för kurser, men jag gissar att du hittar mycket specifika tips om du googlar på ämnet. Rent fototekniskt är det väl ganska straight forward, inga jättestora skillnader från att fota porträtt skulle jag säga, bara man kan grunderna i fotografering och förstår sig på exponering, skärpedjup mm. Men vad gäller allt det övriga så är det kanske viktigast att man tajmar fotograferingen bra, och låter barnets behov gå först. Spika inte en tid långt på förhand utan var flexibel; du vill antagligen att barnet ska vara vaket och helst på gott humör vilket det brukar vara om det fått sova och äta strax innan, utan att dess rutiner rubbats. Ska man fota nån speciell posering är det bra att jobba snabbt då barn ju inte alltid har speciellt gott tålamod. 😛

Jag tror det också är bra om man kan undvika blixt för att inte störa barnet mer än nödvändigt. Bättre med fönsterljus bara inte solen lyser rakt in utan är mer diffuserat. Det är dock viktigt att man ändå tänker på hur det faller på motivet i relation till var man är med kameran. Ögonkontakt är alltid bra, men ingen nödvändighet för att få till en bra bebisbild där det ju också handlar mycket om att skapa en viss stämning i bilden. Det skapar man mest genom att tänka på ljuset. Ett mjukt motljus tycker jag personligen väldigt mycket om.  Rekvisita är bra att ha, t.ex. fårfällar. Bakgrunden är som alltid vid porträtt viktig, och ska man fota hemma hos nån kan det löna sig att flytta lite möbler, krukväxter och annat för att få en renare bakgrund. Man behöver ofta mer "fri" bakgrund än man tror, speciellt om man kör med lite kortare brännvidd. Ca 50-60mm brännvidd (på fullformat, på dx 35-40mm) tycker jag själv annars är lämpligt för det mesta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: