Annons:
Etikettövrigt
Läst 1190 ggr
Annaaa88
7/30/18, 7:32 PM

Objekttiv till Safariresa

Ska i vinter till afrika på safari å tror jag kan få några schyssta bilder där  men vad för objektiv ska jag ha till min Nikon ? Jag är inte något proffs!

Annons:
nogo
8/1/18, 9:14 PM
#1

Vill du komma nära djur och annat i bild så kanske en telezoom passar bra? Det finns många olika varianter att välja mellan, exempelvis 70-200 mm i brännvidd. Vill du ta mer behind the scenes-bilder och resereportagig'a bilder kanske det är bättre att ta en vidvinkelzoom ex i brännvidd 12-24 mm, eller en normalzoom (brukar vara nånstans 18-55 mm) Ska du plåta på kvällen/natten, när det är mörkare, vill du nog ha ett objektiv med stor bländare så tillräckligt med ljus kommer in i kameran under (slutar-)tiden bilden tas. T ex bländare f/2,8 över hela zoom-omfånget. _ Liten brännviddsguide Vidvinkel = det man ser genom kamerans objektiv verkar vara längre bort än när du tittar på samma sak med blotta ögat Normal = ett objekt är ungefär lika stort när du ser på det genom kameran som när du tittar "bara" med ögonen. Tele = saker ser större och närmare ut genom kameran. Millimeter-värdet på brännvidden för tele- normal- respektive vidvinkel-spannet skiljer sig beroende på vilken sensorstorlek kameran har. Support i onlinebutik/personal i butik kan hjälpa dej hitta rätt objektiv om de vet vilken kamera du har map det, och om du vill ha vidvinkel, tele, normal, samt om du kommer behöva ett mer ljusstarkt objektiv (stor bländare) eller inte. _ Hoppas det här hjälper dig en bit på vägen :) /nogo

ROBBAN68
8/2/18, 4:31 AM
#2

När jag är iväg och vill packa lätt och vill ha med ett objektiv så har jag Tamron 18/270 på min EOS 700.  Väldigt allround, inte perfekt för nåt- men acceptabelt på hela omfånget.

Jag kan inget om om Nikon, men har den fullformatcensor så är det 18/270 mm brännvidd. EOS 700 Har den mindre censorn och då för man räkna om siffrorna med x1.6 och då blir objektivet på  28.8/432 mm. Det viktiga är att man har uppdaterad softwear i både kamera och objektiv för att det ska funka bra. Har kameran bildstabilisator och auto-ISO Så funkar det bra att ta bilder i relativt skum belysning också. OBS, kan bara relatera till Canon, men det är nog ingen skillnad jämfört med Nikon.

MVH//Robert C

MagArne
8/31/18, 2:51 PM
#3

Du nämner inget om vad för Nikon du har men antar att du kör DX

Hade kört med två objektiv. 

Ett normalzoom med något extra zoomomfång.
Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
Nikon Nikkor AF-S DX 18-140/3,5-5,6 G ED VR
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR 

Jag föredrar 16mm före 18mm då jag är svag för vidvinkel. Zoom löser man med teleobjektivet. Dock är 18mm varianterna billigare i inköp. Ovan nämnda är klart värda att kolla upp begagnade.

Ett telezoom med så mycket zoom som möjligt
T.ex. något av Sigma eller Tamrons 150-600mm telezoom

Dessa objektiv är inte de mest ljusstarka så de får användas i dagsljus eller med stativ på stilla motiv. Ger dock bra bilder till relativt låg peng.

Går du på extrem budget och bara har ett 18-55mm idag så hade jag kört på enbart ett Nikon Nikkor AF-S DX 18-140/3,5-5,6 G ED VR. Det var det enda jag tog med mig på resor när jag ville resa lätt med min förra kamera, Nikon D300.

Ett annat budgetalternativ är att köra på 18-55 och köpa till ett enklare telezoom t.ex. Nikon Nikkor AF-P DX 70-300/4,5-6,3 G ED VR

Återkom vad du själv har för tankar och funderingar samt vad det får kosta.

Upp till toppen
Annons: