Annons:
Etikettövrigt
Läst 1209 ggr
Anonymamej
7/28/18, 8:54 AM

Kameran funkar inte?

Jag har fått låna en kamera (Canon eos 300D digital tror jag den heter) den är rätt gammal. Men jag titta lite på den osv och skulle prova ta ett kort men kameran kommer inte upp, jag får fram menyn och ”galleriet” men det går inte ta bild. Jag prova ta olika objektiv och andra inställningar men inget hände. Man hör att kortet tars men det kommer inget. Har kollat bruksanvisningen men det står inte heller. (Har i minnes kort) så va är grejen? Kan tilllägga att jag inte är bra på kameror hehe..

Annons:
Sindri
7/28/18, 9:04 AM
#1

Du måste ha  gjort någon inställning på bildvisning eller så.  Ser du något genom kameran överhuvudtaget?

Annars får du nog lusläsa bruksanvisningen och försöka lista ut hur du skall ställa in kameran.

Anonymamej
7/28/18, 9:16 AM
#2

nepp ser inget förutom den lila ”fönstret”, men de ska ju synas på dispalyen oxå väl? Har inte ändrat nåt i inställningar har kollat där men inte ändrat (va jag vet) men får läsa i bruksanvisningen igen.

denstore
7/28/18, 9:59 AM
#3

Canons 300D hade nog inte live-view, så nej, du ser inget på skärmen. När du ska ta bilden, så tittar du i sökaren, alltså ”det lilla fönstret”.

Anonymamej
7/28/18, 10:44 AM
#4

#3 aa okej men sen så finns det en bild mapp/”galleri” men det finns inga bilder? Alltså det står typ ”inga bilder tagna”. Och man borde kunna se i displayen när man ska ta ett kort för det visas i berskrivningen iallafall. Men som sagt jag kan inget om kameror osv så har ingen aning.

Sindri
7/28/18, 11:25 AM
#5

Hur vet du att du tar ett kort? Om man bara trycker ner avtryckaren lite så fokuserar kameran. Man måste trycka ända ner.
Jag har ibland bett andra ta kort med min kamera och de tror de tagit flera bilder, men det blir inget, för de har inte förstått att trycka knappen ända ner.

Anonymamej
7/28/18, 6:12 PM
#6

#5 ja om man trycker lite löst så hörs det ett litet klick men trycker man lite hårdare så hörs det ett mer högt o skarpare ljud (dvs skillnad) men den kanske inte tar nåt iallafall. Men ska man bara slå på kameran sen trycka på knappen (som tar kort) så blir det ett kort? Eller ska man trycka någon mer stans för att få igång själva kameran? För som sagt kommer bara in på menyn men inget mer..

Annons:
Anonymamej
7/28/18, 6:12 PM
#7

#5 ja om man trycker lite löst så hörs det ett litet klick men trycker man lite hårdare så hörs det ett mer högt o skarpare ljud (dvs skillnad) men den kanske inte tar nåt iallafall. Men ska man bara slå på kameran sen trycka på knappen (som tar kort) så blir det ett kort? Eller ska man trycka någon mer stans för att få igång själva kameran? För som sagt kommer bara in på menyn men inget mer..

Anonymamej
7/28/18, 6:12 PM
#8

#5 ja om man trycker lite löst så hörs det ett litet klick men trycker man lite hårdare så hörs det ett mer högt o skarpare ljud (dvs skillnad) men den kanske inte tar nåt iallafall. Men ska man bara slå på kameran sen trycka på knappen (som tar kort) så blir det ett kort? Eller ska man trycka någon mer stans för att få igång själva kameran? För som sagt kommer bara in på menyn men inget mer..

Anonymamej
7/28/18, 6:12 PM
#9

#5 ja om man trycker lite löst så hörs det ett litet klick men trycker man lite hårdare så hörs det ett mer högt o skarpare ljud (dvs skillnad) men den kanske inte tar nåt iallafall. Men ska man bara slå på kameran sen trycka på knappen (som tar kort) så blir det ett kort? Eller ska man trycka någon mer stans för att få igång själva kameran? För som sagt kommer bara in på menyn men inget mer..

Anonymamej
7/28/18, 6:13 PM
#10

Men oj varför blev det så många kommentarer ifrån mig? Haha

Spectabile
7/28/18, 7:27 PM
#11

Ser kameran ut som på den här bilden?

http://www.dpreview.com/files/p/articles/1556848431/eos300d-frontback.jpeg

I så fall ska du trycka på den näst understa knappen till vänster om displayen för att se en tagen bild. Det är en liten pil på knappen. Hoppas det funkar

Upp till toppen
Annons: