Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2204 ggr
Stigfinnaren
2018-07-27 10:33

Problem med zoom Lumix DMC-TZ70

Hej! Jag har fått ett problem med min Lumix DMC-TZ-70.  Ganska ofta när jag vill zooma ut eller in så reagerar inte optiken. Ibland börjar optiken röra sig efter cirka 5 sekunder. Ibland så startar även videoinspelning när jag tryckt zoomreglaget till sitt max-läge.  Det verkar helknäppt och jag dubbelkollar varje gång att jag inte kommit åt videoinspelningsknappen. Finns det någon som har tips eller idéer kring mitt problem?

Annons:
Carmarino
2018-07-27 10:40
#1

Har ibland problem med att det tar tid innan kameran reagerar. Den senaste tiden har den även börjat med att sökaren blir svart ibland, och det tar ett par sekunder innan bilden återkommer.

Videoinspelningen startar också ibland, men då har jag trott att det är jag som kommit åt knappen av misstag. Kanske det har varit zoomen som gjort det? Nästa gång det händer får jag kolla om det är så att jag precis har zoomat då.

Så jag skulle också vilja veta om det finns något att göra åt det. Kanske är det en inbyggd bugg. "Din kamera är ett par år gammal, så nu är det dags att köpa en ny", eller något sådant? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-07-27 11:55
#2

#1 Jag hittade precis en länk  som visade samma problem.  Det fanns några svar på frågan i länken nedan.

https://www.ifixit.com/Answers/View/452071/starts+recording+video+when+I+zoom+in

Det var inte exakt samma modell på kamera, men det verkar som det finns en koppling mellan zoomreglaget och videoinspelning. Om zoomen går långsamt så kan det trigga elektroniken att starta videoinspelning. Extremt irriterande.

Det fanns temporära tips att vrida zoomreglaget utan att starta kameran. Vet inte om det hjälper.

Som sagt, finns det någon med tips eller erfarenheter så är vi tacksamma för info.😎

Carmarino
2018-07-27 13:32
#3

Det var tydligen någon som hade fått bra resultat genom att zooma in och ut till stopplägena ca 20 gånger, och efter det hade det tydligen funkat bättre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-07-27 19:31
#4

Skall testa och se om det bättrar sig.

Stigfinnaren
2018-09-09 20:35
#5

Tyvärr så tycker jag inte att kameran funkar bättre genom att göra många in-ut-zoomningar.😕

Upp till toppen
Annons: