Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 1323 ggr
getflikkan
7/5/18, 11:12 PM

söker kamera

halloj! är på jakt efter  kamera som man kan utvecklas med (är helt ny på kameror), som tar fina närbilder och man kan få fram fina färger med. Vad skulle ni satsa på om ni ville börja lära er fota och har studentbudget?

Annons:
DesK
7/6/18, 6:57 AM
#1

I stort sett alla kameror kan man utvecklas med, det är bara en fråga om hur mycket pengar som du vill lägga på en kamera. Är man helt ny med kameror, så duger en bra kompaktkamera länge och väl. Dess fördelar är bl a att den är liten och smidig och därför kan den alltid följa med. Den bästa kameran är den som du har med dig. Till sist så  är det så att kameran tar inga bilder, det är den som håller i kameran som tar bilderna 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
7/6/18, 10:34 AM
#2

En begagnad bättre kompaktkamera skulle jag satsa på i ditt ställe. Sök efter en kamera med 1" bildsensor (har så gott som ingenting med 1 tum att göra utan är bara en beteckning för en sensor som är ungefär 9x13mm stor), eller större (micro 4/3 eller APS-C). Ju större sensor desto bättre bildkvalitet, bättre färger, och bättre möjligheter till snygga korta skärpedjup. De flesta kompaktkameror har betydligt mindre sensor än så här och det leder till en hel del begränsningar i kvaliteten. Storleken 1" är tillräcklig för att ge en kvalitet som ofta är jämförbar med den man får med APS-C (vanligast i systemkameror), även om det är en bit kvar dit. Den är liksom mitt emellan. Samtidigt är en kompaktkamera ett allt-i-ett paket vilket gör att det ofta finns makrofunktion med mera, och själva objektiven är i många fall ljusstarkare också vilket gör att kvaliteten sist och slutligen är relativt likvärdig med en systemkameras.

Man kan få en systemkamera av instegsmodell med kitobjektiv för samma summa pengar, men oftast är objektivet bara en ljussvag 3x zoom som kanske inte är det mest inspirerande objektivet man kan tänka sig, även om det duger till mycket "vanlig" fotografering. Tänker man inte utvidga objektivarsenalen till ett mer komplett set så blir det lätt rejält dyrt, ofta mångdubbelt mer än vad kameran kostar. Visst kan det hända att det går för dig som för mig och du blir enormt intresserad av fotografering och kraven på utrustningen stiger vartefter du lär dig mer och mer. Men om ekonomin är tajt just nu så är en bra ändå min rekommendation. Själv har jag garanterat spenderat över 10 000 € (motsv. 100 000kr på den här hobbyn de senaste 9 åren, även om det nu är några år sedan senaste inköpet (inte singel längre utan familjefar 😂) och största delen av utrustningen har jag sålt vidare då jag uppgraderat eller nedgraderat. Har idag ett ganska nerbantat set som inte är komplett, men tillräckligt komplett för mina behov idag. Min arbetshäst är en 10 år gammal systemkamera som fortfarande tar fantastiska bilder (en Nikon D700).

För att ge lite mer konkreta tips på vad du kan leta efter så är det exempelvis Canon G7 X, Sony RX-100, Lumix LX-10 osv. Dessa är ganska dyra om man köper dem nya men om man hittar en begagnad för ett par tre tusen är de sannolikt bra köp. Kolla också på värdena på objektivet. Står det f/1,8-2,8 (ibland står det istället som 1:1,8-2,8) så är det exempelvis dubbelt ljusstarkare än f/2,5-4. Ju lägre tal, desto bättre. Millimetrarna anger brännvidden som betecknar zoomomfånget. 

Hoppas det här ger dig lite kött på benen i valet av kamera. Återkom gärna om du har frågor eller vill ha synpunkter på specifikationerna på en viss kamera. Jag har inte testat så många riktigt bra kompakter och aldrig ägt en själv heller, så nåt annat än specifikationerna kan jag inte ge några synpunkter på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: