Annons:
Etikettövrigt
Läst 1190 ggr
ak1895
7/1/18, 2:14 PM

Ta betalt för privat porträttfotografering?

Jag sysslar mycket med porträttfoto och är ofta ute och fotograferar vänner och vänners vänner som önskar bilder. Eftersom jag är amatör, och utan någon form av yrkestitel utöver skolfotograf, så fotar jag alltid gratis eftersom det för mig  i huvudsak är en rolig grej och bra träningstillfälle. Men på sistone känner jag att jag lägger väldigt mycket kraft och tid på dessa sessioner och att det kanske är "bortkastat" gratisjobb. 

Ni som sysslar med liknande grejer vad skulle ni säga är ett rimligt pris att ta för en fotosession? Jag gör såväl natur som studio. Bonusfråga, tips på hur jag skulle kunna göra en hemmagjord bakgrund till inomhusfoto?

Annons:
JazzBass
7/2/18, 10:33 AM
#1

Jag har också fotat en hel del gratis, men eftersom jag har egen firma (dock inriktad på andra saker än foto) och i princip är emot att jobba gratis utom för vissa ändamål som välgörenhet, så har jag börjat ta lite betalt, om än ganska blygsamma summor på 20-60 euro oftast, lite beroende på mängden arbete (inklusive redigering). 

Det som också spelat roll är att jag numera har familj, och allt sånt här är både bort från tiden med min familj och innebär mer jobb hemma för min fru då hon ensam måste ta hand om barnen. Det känns mer motiverat om man får en slant för besväret.  🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
7/3/18, 8:11 AM
#2

Känner igen det där. Folk förväntar sig att fotografering och datorsupport ska vara helt kostnadsfritt och utföras omgående.

En slant för besväret eller något form av motprestation är inte mer än rätt.
Svårt att säga ett pris men lite som JazzBass säger så 200kr och uppåt kan du absolut ta.

Gällande bakgrund så gillar jag personligen helt vita som belyses med blixt. Gärna bakifrån.

Upp till toppen
Annons: