Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1254 ggr
idamadelenemoren
6/30/18, 8:07 PM

Fotografera svart hund

Hej på er! Jag ska hjälpa en kompis under någon av dem kommande dagarna och fota henne och hennes hund (med hennes systemkamera då jag inte äger någon egen). Vi tänkte få till några fina bilder på dem tillsammans, både porträtt-aktiga men även i rörelse. Några tips på hur jag ska få hunden att se ut som en hund på bilderna och inte bara en svart klump? Och några särskilda tips och ”riktlinjer” på hur jag behåller skärpa i bilderna trots att dem tas under rörelse? Bilderna kommer tas i naturen så inte mot några väggar eller i en studio med extra belysning från något håll, utan använder solen till vår fördel (tips på hur vi gör de på bästa sätt är jag oxå tacksam över att få). Antar att dem kommer fotas i skog, på åker och/eller vid stranden :) Tacksam för hjälpen :D

Annons:
[Tuulikki]
7/1/18, 4:50 PM
#1

Ett tips är att ställa denna fråga inne på Hundar iFokus också om du inte gjort det :)

JazzBass
7/2/18, 10:45 AM
#2

Viktigast är att ha koll på ljusförhållandena och exponera rätt. Skog är ofta bra eftersom man oftast kan undvika alltför stark sol och istället få ett mjukt ljus, men det beror förstås både på vädret, tidpunkten på dagen och hur tät skogen är. Jag skulle själv köra helmanuell exponering och ställa in exponeringen genom att knäppa en serie bilder på omgivningen. När omgivningen blir lagom ljus på bilderna så blir oftast en svart hund också rätt exponerad så den ser svart ut på bild utan att ha tappat detaljer. Åtminstone om man fotar i mjukt diffuserat ljus snarare än hårt och undviker speciellt kraftigt motljus. Men kör man närbilder kan man vilja exponera en aning kraftigare för att ännu bättre framhäva strukturen i pälsen. 

Själv skulle jag säga att det är viktigt också att fota i råformat. Vill man absolut inte göra det så gör man bäst i att välja en neutral bildprofil i kameran som inte lägger på extra kontrast. Extra automatiskt pålagd kontrast kan ju sota igen mörka detaljer och fräta ut himlen och andra ljusa detaljer. Det är bättre att justera kontrasterna efteråt själv och i råformat har man absolut bäst möjligheter att göra det utan att tappa detaljer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
7/3/18, 7:59 AM
#3

En fotoblixt kan vara klart användbar till svart hund. Även i dagsljus.
Har du en blixt så testa

Upp till toppen
Annons: