Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1049 ggr
caluha
2018-06-28 12:36

Erfarenhet av konverteringsringar till Fujifilm?

Hejs, svejs!

Jag valde för ungefär 2 år sedan att övergå från min trotjänare Nikon D90 till en spegellös Fujifilm X-T1. Jag är hittills sanslöst nöjd med bytet, och känner att jag har med mig kameran oftare och kreativiteten flödar.

Dessvärre innebar bytet att jag inte längre kunde använda mitt 55-300mm som jag hade till min Nikon. Jag har försökt googla mig fram till konverteringsringar, men just mellan Nikon och Fujifilm verkar det finnas dåligt med det. Fujifilm har ju ett eget objektiv på 100-400mm som står högst på önskelistan, men med en prislapp på sisådär 18 000 är det lite svårt att bara spontanköpa ett.

Så min fråga är om ni har någon erfarenhet av att använda objektiv från andra tillverkare till just Fujifilms X-serie. Jag kanske kan hitta ett bättre begagnat teleobjektiv för en prisvärd peng, och sen köpa en konverteringsring. Jag gissar att det blir svårt att få autofokus och sånt att gå igenom till kameran då, men jag kan ha fel. 

Ge mig tips på vad jag kan göra, så att jag kan få börja fotografera fåglar igen!

Annons:
JazzBass
2018-06-28 14:20
#1

Jag skulle i det läget köpa ett begagnat äldre teleobjektiv med bländarring och en väl vald adapter så du får det fäst på din kamera, och köra det helmanuellt. Men det lönar sig att kolla upp objektiven noga innan man slår till.

Det som man måste ha koll på dock är registeravståndet. Det är ändringen i registeravstånd som gör att mellanringar kan användas för att förvandla t.ex. ett 50mm objektiv till ett makroobjektiv, med den skillnaden att man inte längre kan fokusera på saker så värst långt bort utan kanske bara några decimeter bort som längst. Om kameran är istället är byggd för objektiv med längre registeravstånd så kan man inte fysiskt montera ett objektiv med kortare registeravstånd så nära sensorn som det skulle behövas, och då kan man inte fokusera på nära håll, om ens på nånting alls. 

Jag gissar att  Fujifilm använder sig av ett kortare registeravstånd i sina spegellösa kameror än de flesta spegelreflexobjektiven har. Det är bra om det är så, för då behöver man bara säkerställa att adaptern är av rätt tjocklek så man får objektivet monterat på rätt avstånd från kamerasensorn. (Jag vet att Nikon använder ett några millimeter längre registeravstånd än t.ex. Canon, och det gör att man i kan använda manuella Nikonobjektiv på Canon med hjälp av en adapter som förlänger registeravståndet, men tvärtom funkar inte).

Pust, det var krångligt att skriva det här, blev många tankevurpor på vägen och rättelser i texten innan den var klar. 🥵 Men hoppas du förstår ungefär vad jag menar i alla fall. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

caluha
2018-06-28 20:39
#2

Jag har spanat in ett teleobjektiv på Blocket som heter Tokina AT-X 150-500mm 5,6 SD. Det kostar ju en bråkdel av Fuji-objektivet, och enligt annonsören är det lätt att hitta adapter till dem. Jag kanske skulle slå till då.

Har någon något att säga om det objektivet? De verkar ju vara lite till åren komna, men det verkar ju uppenbarligen hålla, hehe.

JazzBass
2018-06-29 09:09
#3

Ser ju trevligt ut. 🙂 Kolla dock upp vad det är för fattning på objektivet, alltså till vilket kameramärke det är tillverkat. Här är en länk till en recension av objektivet: https://kenrockwell.com/tokina/150-500mm.htm

Kollade upp att flänsvidden (eng. flange focal distance) som relaterar till objektivets optiska registeravstånd, borde vara 17,7mm på din Fujifilm, se https://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

Genom att kolla upp vilken fattning objektivet har så vet du hur tjock adapter du behöver. Canonversionen av detta verkar vara gjord för 42mm flänsvidd (FD-fattning), medan Nikonversionen troligtvis är gjord för 46,5mm (Nikon F). Om Tokinaobjektivet alltså är gjort för Canon behöver adaptern vara 42-17,7mm = 24,3mm tjock, och om det är gjort för Nikon 46,5-17,7=28,8mm. Om det är med nån annan fattning så får du kolla i tabellen bakom länken ovan och räkna själv. 🙂 Gissar att adaptertillverkarna har koll på sånt här också, men det säljs också såna adaptrar som inte tar i beaktande dessa saker, så det lönar sig att ha lite koll själv också på det här. Men bara du hittar en bra adapter så ska det nog funka fint det där!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: