Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1539 ggr
Eostra
6/25/18, 7:45 AM

Autofokusproblem

Hej!

Evigheter sen jag skrev har sist (ursakta avsaknaden av svenska tecken, ar i Australien), men kul att vara tillbaka. Jag har fatt problem med autofokusen pa min Nikon D3300, eller objektivet Nikkor 35mm f/1.8. Tyvarr har jag bara ett objektiv med mig pa resan sa har inte haft mojlighet att reda ut var felet ligger. 

Problemet ar att autofokusen i manga situationer "missar" och hela bilden blir suddig, dvs inget fokus nagonstans, eller ibland pa fel objekt. Jag fotar alltid i M och anvander mig av single point fokus, dvs valjer fokuspunkten sjalv. Da om jag fotar t.ex. en person (motivet ar stilla) och tar upprepade foton med fokuspunkten pa personen kan jag med tur fa en bild som ar skarp, dvs att fokus ligger pa personen, resten av bilderna ar suddiga, dvs inget fokus alls i hela bilden, eller sa ligger fokuset pa bakgrunden. Da har jag alltsa inte andrat pa fokuspunkten utan den ligger pa samma stalle pa personen varje gang, men av nagon orsak hamnar fokus helt fel i storsta delen av bilderna. 

Jag har ingen aning om var felet kan ligga men hade hoppats pa att nagon har kunde ha en aning om vad det kan vara. Jag ar pa resa sedan 8 manader tillbaka och kommer inte hem fore hosten och har ingen mojlighet att skicka in kamera eller objektiv till Nikon da jag reser omkring. Sa otroligt synd da jag behover min kamera varje dag till att dokumentera resan.. Hade hoppats pa att kunna gora en autfokus "fine tune" installning men det verkar inte finnas pa D3300.  Kan det vara damm nagonstans som stjal fokuset eller ar det nagon installning? Evigt tacksam for alla tips!

Annons:
Eostra
6/25/18, 7:56 AM
#1

Kan tillagga att huset ar relativt nytt, kopt 9 manader sen. Objektivet ar daremot gammalt, kanske 7-8 ar. Mojligen kan det ha blivit varre efter att objektivet fick en small for nagra veckor sedan.. Kan det handla om nagot kalibreringsproblem mantro? Hade aldrig detta problem med min D40. 

Handlar inte heller om blandarens installning, hander aven med hogre blandartal.

[VSK]
6/25/18, 8:53 AM
#2

#0

Har inte så många konkreta förslag du kan göra på egen hand, men du skall få två iaf.

1. Införskaffa blåsbälg. Bör finnas i varenda fotoaffär. Bildexempel på om du är osäker. https://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/giotto/blasbaelg-rocket-air

Vänd kameran så att du har blixtskon nedåt och sen blåser du snett uppåt mot bildsensorn (mot kamerans bottendel) för där har du AF-fönstret och har du otur så kan det kommit damm dit som stör AF. Blås inte med munnen, för det kan komma vätska med då.

2. Köp "apotekarsprit" (Isopropylalkohol) och gör rent kontakterna på objektiv och kamera med topps som inte luddar. 

Skulle inte det funka, så vet jag inte så mkt mer tips. Möjligtvis du kan prova nollställa kameran, men det låter långsökt. Finns ett alternativ till och det är batteriet. Vet inte om du kör med piratbatteri eller inte, men försök prova med annat batteri.

#1

Läste ditt andra inlägg precis nu, och du har nog anledningen där kanske. Beror ju på hur pass kraftig smäll objektivet fick. Satt objektivet på kameran när det fick en smäll så kan det lika gärna vara (minns inte korrekt ord) af-sensor-spegel som rubbat sig, och då är det bara Nikon verkstad som gäller. 

Enklast är nog om du knallar in i en fotobutik och ber att få kika på 50 mm 1.8 och testa det på ditt kamerahus. Eller likadant objektiv som du har, men då bör du nog ha skyddslocket på bajonettfattningen. Då bör du rätt snabbt se om det är ditt eget objektiv som dummar sig eller om det är nåt i kamerahuset (alt kontakterna vid bajonettfattningen).

JazzBass
6/25/18, 1:10 PM
#3

Komponerar du om bilden (riktar om kameran) efter att du fokuserat, och klickar av sen? Använder du AF-S-fokusering snarare än AF-A eller AF-C? Det kan förstås röra sig om kalibreringsfel, men baserat på det du berättar skulle jag inte ännu satsa pengar på att så är fallet. Kanske det bara är nån inställning som spökar? Gå igenom menyerna och kolla att du inte har nån lurig inställning aktiverad eller fel inställd. 

Omkomponering är för övrigt inte så bra om man fotar på stora bländare, eftersom man då flyttar på fokusplanet. Det är bättre att flytta runt fokuspunkten så man får rätt komposition direkt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
6/28/18, 3:10 PM
#4

Jag har nyligen haft samma problem med ett Canon 18-135. vet inte exakt vad som hänt men sannolikt fått en smäll för något låter lite svagt inne i kameran och objektivet fastnar ibland vid fokusering vilket leder till att AF inte funkar. Manuellt funkar, men kan också fastna och då får man vrida tillbaka och sedan förbi. Det har helt enkelt gått sönder av smällen och är numera förpassat till de sälla jaktmarkerna. 

Vad som är fel i ditt fall vågar jag inte gissa på, men har objektivet fått sig en smäll så kan ju antingen det ha gått sönder eller så kan något vid infästningen i kameran gått sönder om det satt på kameran (vilket det väl gjorde om det nu är enda objektivet du har med dig) när det fick smällen. 

Men som Jazz skrev, gå in till ngn fotoaffär om du har vägarna förbi och hör med dem om du kan få testa ett annat objektiv på din kamera för att utesluta att det inte är den som gått sönder.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: