Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1688 ggr
CamillaS
6/24/18, 8:09 AM

Kompisen vill köpa sin första systemkamera

Hej, har en kompis som nu har bestämt sig för att hon vill köpa sin första systemkamera. Hon säger att hon vill ha en så lätt kamera som möjligt för att den inte ska vara för svår att lära sig hantera. Fotograferar mycket själv men har inte hängt med i vilka kameror som nu finns på marknaden för nybörjare. Har ni några tankar eller ideer som ni kan dela med er av? Hon är inne på en Nikon.

Annons:
JazzBass
6/25/18, 12:59 PM
#1

Jag har inte riktigt hängt med vad som hänt de senaste 3-5 åren så jag har inte så mycket konkreta tips. Men jag skulle gärna tipsa om att kolla in alternativ till vanliga (ganska stora och klumpiga) spegelreflexkameror. De är väl fortfarande bäst när det gäller att fota snabba rörelser och mängden tillbehör inklusive objektiv är i en egen klass (speciellt vad gäller Nikon och Canon), men vill man ha nåt litet och lätt och inte har enorma krav på autofokusen (läs: seriebildtagning i hög hastighet på snabbt rörliga motiv där varenda bild måste bli bra) gör man gott i att kolla in utbudet av s.k. spegellösa kameror. De är helt tillräckligt bra för det mesta.

Är hög bildkvalitet i sämre ljus önskvärd samt överlag mycket bra bildkvalitet så lönar det sig att satsa på en kamera med så stor sensor som möjligt. En vanlig i aps-c storlek (ca 16x24 mm) räcker långt, liksom formatet micro 4/3.  Dessa två är de vanligaste sensorformaten i de flesta systemkameror i den lite förmånligare klassen. S.k. fullformatare med drygt dubbelt större sensor levererar förstås ännu bättre kvalitet i alla lägen men kostar också betydligt mer, plus att kamerorna oftast är betydligt större och rejälare, spegellösa modeller borträknade.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CamillaS
7/22/18, 10:17 PM
#2

#1 Ursäkta för sent svar. Har helt glömt bort att jag skrev det här inlägget. Vi var för några veckor sen till Scandinavien photo i Sthlm och där hade dom fått in en begagnad D7000. Hon köpte den + ett begagnat objektiv till, ett Sigma 18-250 (tror jag det var) till ett väldigt bra pris. Så denna tråd är inte aktuell längre och jag hoppas att hon kommer vara nöjd med sitt köp. :) Tack endå för ditt bra svar!

Upp till toppen
Annons: