Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 847 ggr
Ratlings
2018-05-24 18:13

Stativ

Tips på prisvärda, stabila trebensstativ?
Är sugen på att uppdatera utrustningen iom min nya kamera 😎

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Agda
2018-05-25 05:33
#1

Jag har ett Manfrotto MK290XTA3, den är verkligen rejäl och står bra i snö (jag har bara haft den några månader så jag har inte hunnit testa den i annan terräng än).

JazzBass
2018-05-25 07:53
#2

Det är ganska stor skillnad på olika stativ och det är rätt långt så att man man får vad man betalar för.  Har hört gott om Sirui-stativen vad gäller pris kontra kvalitet, men har aldrig testat ett sånt. Har själv ett manfrottostativ i lägre prisklassen med kulled. Innan dess hade jag två olika billiga rangelstativ (typ Hama o.dyl.) och till en lättare kamera kan de kanske funka behjälpligt, men svajiga är de oberoende med allt vad det innebär. 

Då jag gissar att det är fråga om ditt första stativ så skulle jag rekommendera nåt i lägre prisklassen typ 2000kr för stativ och stativhuvud (säljes oftast separat).  Då undviker man det rena skräpet i alla fall och får ett vettigt stativ som de flesta är nöjda med. Sen stiger prisnivån om man vill ha lättare och/eller stadigare stativ.  Vissa stativ går att fälla ihop väldigt smått, vilket är bra om man ska packa med sig stativet och gå längre sträckor, men varje led gör stativet mindre stadigt.  Stativhuvudet lönar det sig att tänka en gång extra på också. Kulled är väl det vanligaste, men jag har aldrig själv känt mig helt nöjd med mitt kulledshuvud även om det är av bra kvalitet. Upplever det lite svårt att komponera landskapsbilder noggrant med ett sånt. Speciellt irriterande är det när tyngre objektiv framtill gör att kompositionen ändrar märkbart när man väl spänt fast kulleden och släpper taget om kameran. idag snarare valt ett där man kan justera kompositionen med hjälp av spakar/rattar istället för att behöva lossa på kulleden. Ett sånt är dock ganska dyrt, och på senare år har jag inte haft varken tid eller pengar att satsa på foto så jag har behövt klara mig med det jag har.

Det lönar sig också att skaffa ett tillräckligt högt stativ. Här snålade jag mer eller mindre omedvetet, och köpte ett som var ganska lågt (Manfrotto 190XPROB). Kanske tillräckligt om man är kort (Jag klassas väl som medellång med mina ca 176cm) men annars rekommenderar jag att gå upp ett steg. Mittenpelaren går att lyfta upp på många stativ, men den gör alltid stativet betydligt svajigare. Också bra är att kunna fälla ut stativet riktigt lågt om man t.ex. vill fota makro, och det klarar mitt. 

Hoppas det här hjälper dig lite att välja. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ratlings
2018-05-25 13:53
#3

#1 Tack så jätte mycket! Gav mig en hel del nya infallsvinklar, vad jag borde kika på. Ska se vad jag hittar… Vill ju helst ha något som lätt kan fällas ihop då jag i 99.9% går med hundar också men satsar hellre på ett stadigt stativ än min bekvämlighet. 😂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: