Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1831 ggr
Jojaton
2018-05-02 22:17

Trasig fokusering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Canon eos 60D som har börjat strula med fokuseringen. Sätter knivskarpa bilder på nära håll (upp till kanske 3 meter) men efter det finns ingen skärpa nånstans i bilderna. Provat med två olika objektiv, ett Canon 50/1,8 och ett Tamron 24-70/2,8 - ingen skillnad. Har märkt att den bak/framfokuserar (tenderar att fokusera närmare mig, vet inte vad det blir) på nära håll, men det är inte ett lika stort problem. Någon som vet vad det kan bero på, om det går (och är lönt) att laga, eller om det bara är till att köpa nytt hus? Bifogar bilder för att visa vad jag menar, denna är tagen på mindre än en meters avstånd.

Johanna - Instagram

Annons:
Jojaton
2018-05-02 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tagen på kanske 5-6m avstånd, samma tillfälle men annan plats som bilden i huvudinlägget.

Johanna - Instagram

Jojaton
2018-05-02 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och inzoomat

Johanna - Instagram

Dioramabyggare
2018-05-02 22:28
#3

Hallå Johanna.

Om du provar att ändra bländarinställningen, gör det någon skillnad? Ju större bländaröppningen är, ju mindre blir skärpedjupet.

Jag har i och för sig enbart erfarenhet av analogt fotograferande med systemkamera, så jag känner inte till om det är skillnad på analog och digital fotografi. Men det bör vara samma på både analoga och digitala kameror, antar jag.

Någon annan här kan säkert förklara mycket bättre.

[IdaSoren]
2018-05-02 22:38
#4

Så om jag har förstått det rätt har du placerat fokuspunkten på ögonen i första bilden och på hunden i andra bilden, eller? Om du är säker på att fokuspunkten faktiskt ligger där du har tänkt så ser det ut att vara framfokus det handlar om (eftersom det finns fokus i andra bilden också, men den ligger framför hunden, på snön).

Vanligast brukar väl vara att objektiv felfokuserar, men i ditt fall låter det som att det är huset som gör det. Det finns ett flertal olika enkla tester man kan göra för att kontrollera felfokusering, jag vet inte personligen vilket som är bäst men om du googlar runt lite går det att hitta. Det brukar vara att man ska sätta kameran på stativ och hänga upp något på en vägg och fokusera på det med ett måttband bredvid, eller något sådant.

Hur som helst brukar det gå att fixa på verkstad, vanligast är att man skickar in både hus och objektiv för att kalibrera dem tillsammans så de "matchar" varandra.

Jojaton
2018-05-02 22:48
#5

#3 Har provat olika inställningar på bländare, slutare och ISO utan större framgång. #4 Precis, nosen på första och hunden på andra. Det är ju skarpare precis framför honom, på stenen, men det är fortfarande inte SKARPT. Så jo den framfokuserar ju, men det blir ju ändå inte skarpt liksom? Är det lönt att skicka in en så gammal kamera? Vet du vad en sådan trip till verkstaden kostar ungefär? :)

Johanna - Instagram

[IdaSoren]
2018-05-02 23:22
#6

Om man tittar på helbilden (inte förstoringen) tycker jag nog att fokus ligger ytterligare någon decimeter framför den stenen, men det är svårt att bedöma skärpan i en enda bild såhär. Jag vet inte vad det kostar att skicka till verkstad, oftast brukar man tyvärr behöva skicka in grejerna först innan man får ett prisförslag. Därefter får du kanske bedöma om du tycker det är mer värt att byta ut kamerahuset (tror ju dock inte det kostar så mycket som ett nytt hus om du uppgraderar från 60D), men i värsta fall får du ju samma problem igen om det är så att objektiven är felkalibrerade mot det nya huset också.

Annons:
[VSK]
2018-05-03 09:24
#7

Ts, kolla om du kan göra mikrojustering i din kamera. Dvs man flyttar fokusen fram eller bak för att kompensera fram eller bakfokusering.

När du mikrojusterar (om din kamera kan det) så skall du alltid ha centrum fokuspunkt, största bländare och AF-S (på Nikon-språk). Vet ej vad det Canon kallar det för, men det skall INTE vara följande fokus iaf. 

Fota med timer eller fjärrkontroll samt stativ. 

Hjälper inte det, så testa med annat batteri om du har tillgång till det. Dåliga batterier kan orsaka de mest knepiga fel om man har otur.

Utgår ifrån att din kamera ej fått kraftiga stötar.

JazzBass
2018-05-03 09:38
#8

Jag har haft en felfokuserande kamera (Nikon D90), men felet fanns redan då jag köpte den så den åkte nästan genast in på garantiservice. Låter lite märkligt att ett sånt här problem uppstår plötsligt. Har du uppgraderat firmware nyligen eller nåt?

Innan du skickar in nåt på service (fokusjustering), säkerställ först att det inte handlar om nåt handhavandefel, genom att ställa kameran på stativ och fokusera på nånting tydligt, t.ex. ett papper med ett horisontellt svart streck på som du lägger på marken. Prova på några olika fokusavstånd (och olika brännvidder för zoomen), och se hur mycket det skiljer. Se till att ha nånting strukturerat bredvid pappret med strecket, t.ex. gräs, grus eller (helst sliten) asfalt, så du ser var skärpan faktiskt ligger.

Du kan också prova fokusera manuellt med hjälp av sökaren för att se om den är lika fel inställd den också. (Min Nikon D700 visade tidigare fel rejält fokus i sökaren men autofokusen har alltid prickat rätt). Använd inte fokusindikatorn i sökaren som hjälp, eftersom du då kommer ställa in samma fokus som autofokusen skulle göra. Utgå istället från vad du ser i sökaren, även om det är jättesvårt. Om du dock verkar få rätt fokus med sökaren är det helt säkert nåt lurt med autofokusen. Om det är lika illa med den manuella fokuseringen som med autofokusen så är det vettigt att få denna omkalibrerad samtidigt som autofokusen, om du lämnar in kameran på service. 

Jag vet att man brukar tala om att kalibrera allt tillsammans, men servicefirman jag brukar anlita i Finland (JAS Tekniikka, auktoriserad verkstad för bl.a. Canon och Nikon) brukar vad jag vet inte kalibrera kamera och objektiv tillsammans utan enskilt mot nån slags referens. Kalibrerar man allt tillsammans blir det ju med stor sannolikt fel då man vill sälja vidare nån utrustning, och det är ju kanske inte så lyckat för nästa ägare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2018-05-03 09:58
#9

Serviceverkstäder brukar ha olika referenser de går efter (kamerahus, eventuellt olika objektiv).

Behöver kamerahuset kalibreras så har de grundvärden de ställer in efter. Vill man kalibrera ett objektiv med kamerahuset så är det endast objektivet de finjusterar för att passa kamerahuset. Tex Nikon Nikkor 200-500 f/5.6 kalibrerar de på tre olika brännvidder.

Fasta objektiv är ju absolut enklast att kalibrera.

Nya objektiv (endast tredjepart vad jag vet) kan man beroende på modell även kalibrera för olika avstånd och det med hjälp av en USB-docka och programvara (om objektivet stödjer det så klart).

Givetvis så skall man alltid använda Live View om man skall mikrojustera/testa. Detta för att minimera ljusets omväg till bildsensorn. Skiljer det alltför mkt fokus mellan sökaren och LV, så är det bara att skicka in kameran för kalibrering.

Ibland så kan det räcka med att kameran får en stöt för att autofokussensorn skall sättas ur funktionalitet. 

I princip alla med prime (säg + 300 mm) lämnar in objektiv och kamerahus för kalibrering. Med alla menar jag de mer "seriösa". En prime-ägare modell dyr, tar ytterst sällan hänsyn till kommande begagnatköpare. 

Är ett gissel det där när nåt med kamerautrustningen strular 😕

Jojaton
2018-05-03 12:11
#10

Tack för alla svar hörrni! Stämmer nog att det handlar om framfokusering, även om jag inte tycker det är 100 skarpt nånstans i första bilden. Har vad jag vet inte fått några allvarliga stötar, men den är köpt begagnad. Kan mycket väl ha strulat en del tidigare också, har börjat använda den otroligt mycket mer senaste året, men haft den i 3 år kanske. Så kan vara att jag använde den för lite för att riktigt märka problemet. Ska se om jag kan försöka mig på att microjustera, och se om jag känner någon med en Canon så jag kan dubbelkolla så att objektiven iaf är okej! Ja det är drygt när det inte funkar som det ska…

Johanna - Instagram

[VSK]
2018-05-03 12:20
#11

#10

Ett stort problem (som jag insett ju mer man fotat) är att många som är nybörjare ofta skyller på felaktigt handhavande -även om det antagligen är den mest vanliga orsaken till Oskarpa bilder?, men det kan så klart vara fel på hårdvaran.

Hade du möjlighet att testa ett annat original batteri så gör det. Chansen är nog rätt liten att det beror på det, men jag (inkl mig själv) har pratat med några som fått suddiga bilder pga felaktig batterifunktion.

Likaså, så kan det oxå vara firmware som ställer till det (som JazzBass sa) men då oftast om man kör med tredjeparts objektiv. 

Har du ingen kompis som har Canon som kan testa dina objektiv och se om denne får samma fel som du får med ditt kamerahus? Jag har svårt att tro att ditt Canon 50 mm f/1.8 skulle börja dumma sig samtidigt som ditt andra objektiv. Såvida du inte tappat dina saker i golvet eller på nåt annat sätt fått hårda stötar.

Pratade faktiskt med en person nyligen som oxå hade fått liknande fel, men detta berodde helt enkelt på vätska och fukt. Trots regnskydd så hade det runnit in vatten i kameran/objektivet och då så funka det inte att fota med grejerna. När de hade torkat så var allt okej igen.

Jojaton
2018-05-03 12:45
#12

#11 Jag ska höra runt, nån borde jag ju känna som har en Canon, så kan jag prova både batteri och objektiv. Är inte medveten om att de fått någon allvarlig stöt.

Johanna - Instagram

[VSK]
2018-05-03 12:55
#13

#12

Håller tummarna att det är batteriet, för det är väl den billigaste lösningen.

Annons:
hydman
2018-05-11 11:24
#14

Och det är verkligen säkert att inställningen för fokuspunkt är rätt? Jag skulle annars gissa på att prio ligger på den mittersta lägsta.

Upp till toppen
Annons: