Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 992 ggr
EmiCar
2018-04-23 18:27

Vilken?

Vilken kamera ska man köpa om man vill fotografera hamstrar och hundar (hehe)?

Vill inte köpa en för flera tusen, men ändå en med skarp bild osv. 🙂

Vad är era tips?

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Annons:
JazzBass
2018-04-24 11:33
#1

Krav?

Ska du ha en ny kamera får du tyvärr betala "flera tusen" för att få nåt vettigt som är klart bättre än en modern mobilkamera. Jag skulle dock rekommendera att köpa en begagnad systemkamera av instegsmodell, då man kan få såna väldigt förmånligt (kring en tusenlapp) samtidigt som de helt klart levererar bättre bildkvalitet än t.ex. kompaktkameror i låg/mellanprisklassen. Mycket valuta för pengarna helt enkelt. Det följer oftast med ett kitobjektiv, en relativt ljussvag 3x zoom är det vanligaste, och det är sannolikt att man vill ha mer än det så småningom, men det är okej att komma igång lite med i alla fall. 

Sedan är det verkligen inte så att alla kameror tar skarpa bilder per automatik i alla lägen. Ljusförhållandena är väldigt avgörande för resultatet, liksom också de egna kunskaperna. Förlitar man sig helt på automatik i alla lägen och inte har läst på alls om fototeori kan man inte förvänta sig bra bilder i alla lägen. Men är man ivrig och testar sig fram samtidigt som man läser på om exponering med mera (finns bra artiklar om det på det här forumet) så lär man sig mycket vilket gör att man blir bättre på att styra bilderna så de blir så som man vill.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

EmiCar
2018-04-24 16:16
#2

#1 

Kraven är väl egentligen att den inte ska vara för tung eller komplicerad då jag ej är så van (rätt ord?) med att ta bilder på kameror, utan har bara använt mig av en iPhone till fotografi.

Sedan vill jag ha något som är värt för pengarna, jag vill direkt inte köpa en för mycket pengar och sedan kan den inte fånga in skarpa bilder osv. 😐

Någon "budget" ved jag direkt inte om det finns, men över tusen lappen går såklart.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

JazzBass
2018-04-25 12:58
#3

#2 - Det låter lite som du har orealistiska förhoppningar på vad en kamera kan göra när du skriver "jag vill direkt inte köpa en för mycket pengar och sedan kan den inte fånga in skarpa bilder osv. Oberörd". Det är förstås inte så lätt att veta vad man kan förvänta sig av en kamera om man aldrig satt sig in i hur en kamera fungerar, men faktum är att en kamera alltid har vissa begränsningar. För bästa möjliga resultat i alla lägen är det absolut nödvändigt att känna till en del teori för att kunna styra kameran att göra det man vill att den ska göra. Det är inte fråga om någon "rocket science" utan egentligen ganska enkla saker, och om man bara är ivrig och inspirerad lär man sig snabbt grunderna som ger nyckeln till rejält mycket bättre bilder än man tagit förut. Bra utrustning hjälper förstås, men man måste komma ihåg att kameran är ett verktyg för fotografen på ungefär samma sätt som en gitarr är för en gitarrist. Man inte blir bättre gitarrist av att köpa en gitarr för 25000 kr istället för en för 2500 kr, men är man duktig så får man sannolikt mycket mer ut av den dyrare gitarren än den billigare. Ungefär samma är det med fotografer och kameror.

Förstås kan kamerorna idag göra ganska mycket med full automatik utan att man behöver kunna mer än sikta och trycka av, och resultatet kanske är tillräckligt bra för de flesta. De tekniska begränsningarna kommer främst då ljuset tryter (*, och då speciellt om motiven också rör på sig. Ju snabbare och/eller mindre förutsägbar rörelse, desto svårare för kameran. Generellt kan man säga att ju ljusare det är, desto lättare är det för kameran att prestera skarpa, bra bilder på automatik. 

Vill du ha valuta för pengarna så tror jag att du skulle uppskatta en begagnad Nikon 1-kamera med ett par olika objektiv. Dessa hittar man relativt förmånligt idag. Har ägt en själv med tre objektiv till, och jag gillade den verkligen. Extremt liten, snabb på alla vis (snabb uppstart, snabb autofokus, snabbt avtryck och extremt snabb seriebildtagningshastighet på t.o.m. 60 bilder per sekund), och bra bildkvalitet som ligger ungefär mitt emellan en typisk kompaktkamera och fullformats-systemkamera. Räcker långt. Det finns också kompaktkameror med ungefär motsvarande egenskaper, t.ex. Canon G7 X, G9 X eller Sony RX-100 (finns flera versioner) men de flesta av dessa har ett ganska saftigt nypris utom eventuellt första versionen av RX-100. Kolla gärna in om du hittar nån av dessa begagnad till överkomligt pris. Behöver du hjälp att välja hjälper jag gärna till i mån av möjlighet.

.

 (* Hur stor skillnad i ljushet det kan vara ser man inte själv alltid så lätt, eftersom våra ögons pupiller är så pass bra på att anpassa sig till olika ljusförhållanden. Du har knappast tänkt på att det är ungefär 8-dubbelt ljusare ute en solig dag med blå himmel än om det är molnigt? Inomhus är det också oftast mycket mörkare än ute, förstås beroende på fönstermängd, belysning mm. Det gör det generellt svårare att fota inomhus, åtminstone om man vill ha samma bildkvalitet och slutartider (behövs korta slutartider för att frysa rörliga motiv) som utomhus en solig dag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: