Annons:
Etikettredigera-mina-bilder
Läst 1633 ggr
[Janssonlisa]
2018-04-23 17:46

hjälp med redigering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! någon med redigeringskunskaper som kan hjälpa mig få bort personerna i bakgrunden? gjorde dem suddiga så de inte ska behöva bli utlagda på sidan utan vetskap… hoppas det inte försvårar något. Tack!

Annons:
JazzBass
2018-04-24 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej,

Här kommer två alternativa redigeringar. Det är alltid svårt att skapa innehåll bakom det som ska tas bort, så jag tänkte att det kanske är bäst att göra bakgrunden suddig och beskära bilden så hårt som möjligt. Den första är med lite kraftigare utsuddad bakgrund, och där rörde jag inte den slarviga utsuddningen av huvudena i bakgrunden. Det gjorde jag dock i den andra versionen, där jag också kunde låta bakgrunden vara lite mindre utsuddad. Tyvärr är det lite "glow" över bilderna, jag är inte så bra på att göra sånt här utan att få den effekten samtidigt. Men jag ser hellre det än att nåt ser hårt inklippt och konstigt ut. 

Redigeringarna är lite slarvigt gjorda, men i princip har jag bara duplicerat bottenlagret (själva bilden) två gånger, efter att först ha beskurit den. På det översta lagret behöll jag bara huvudpersonerna, allt annat innehåll tog jag bort och gjorde kanten mjuk med mjuk pensel (eller snarare suddgummi). På det undre lagret fixade jag på den andra versionen först som sagt huvudena i bakgrunden så de skulle se lite bättre ut, på första gjorde jag som sagt inget sånt. Sedna lade jag på en gaussisk oskärpa (med olika styrka i de båda versionerna) som gjorde hela lagret suddigt. Det understa lagret, ursprungsbilden, lät jag vara kvar. (Alltid bra att ha kvar det om man behöver göra om nåt, vilket jag nu också gjorde). 

Vill man att bilden ska se så naturlig ut som möjligt kanske det allra bästa skulle vara att bara beskära originalbilden, istället för att trixa så mycket med bakgrunden.  I och med att du nu hade suddat bort huvudena själv så behövdes dock lite mer arbete.

Lägger in bilderna i skilda inlägg så det är lättare för dig att ladda ner dem. Här är som sagt första versionen:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2018-04-24 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Andra versionen:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Janssonlisa]
2018-04-26 08:27
#3

Jag tycker det blev bra, Tack snälla för hjälpen!! 🌺

Veda
2018-04-26 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Testade, men ser att bilden inte blir så bra när man förstorar. Man måste jobba mer med kanterna om man ska få till det.

Upp till toppen
Annons: