Annons:
Etikettövrigt
Läst 1685 ggr
Rafflan
4/20/18, 3:31 AM

Vad för regler gäller?

Säg att jag är ute på en vanlig promenad med min hund och en fotograf bara börjar ta bilder utan att fråga (som jag fattat det är det lagligt att dom gör så?) och jag fortsätter min promenad.
Får fotografen då verkligen använda bilderna som dom vill, sälja dom, publicera dom på sin hemsida, mm, utan mitt tillstånd? :/

Annons:
JazzBass
4/20/18, 8:05 AM
#1

Ja. Men två undantag finns: Bilden får inte användas i kommersiellt syfte, alltså som reklambild (bilden får dock säljas som konstverk), och så får bilden inte vara kränkande på nåt vis,

Gatufotografin är en genre som knappast skulle kunna existera om utövarna skulle behöva fråga lov varje gång. Det spontana som ofta är det som gör gatufotot intressant skulle försvinna. Själv uppskattar jag verkligen bra gatufoto men utövar det inte själv, jag har inte rätt personlighet för att känna mig bekväm med det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kameratrollet
4/21/18, 8:48 PM
#2

Ovanstående sammanfattade det bra. Bilden får dock användas som reklambild, men inte för näringsidkare utan tillstånd. Ett parti skulle kunna använda en bild på dig i reklam.

Den nya lagen från nästa månad kommer eventuellt täppa till en hel del på både gott och ont. Vi får se hur det artar sig. Hur som haver, nuvarande lagstiftning https://kameratrollet.se/2012/01/23/fototips-del-9-fotografens-lagtexter/

ru4real
5/19/18, 11:16 PM
#3

Även i framtiden får man fotografera hur man vill, gdpr-lagen tillåter foto så länge det är konstnärligt utövande. Vad det betyder rent praktiskt vet nog ingen än. Det finns mer info har jag för mig på sff.se eller på Fotosidan.se.

Upp till toppen
Annons: