Annons:
Etikettövrigt
Läst 1596 ggr
tlover
2018-04-13 15:56

Planerar ni era foto sessioner?

Planerar ni inför när ni ska fota eller är det bara att fånga tillfällen när ni fotar?

Om ni planerar, hur planerar ni?

l'm back

Annons:
JazzBass
2018-04-14 08:07
#1

Beror på. Oftast inte så mycket, men ska jag sälja bilderna eller fota för nåt annat specifikt ändamål så behövs en del planering för att fotosessionen ska gå bra och snabbt, och det förbättrar också slutresultatet. Speciellt om man arbetat fram en idé på förhand om hur bilderna ska se ut. Ska jag bara ut i naturen och fota för egen rekreations skull planerar jag inte så mycket mer än bestämmer vart jag vill ta mig, och då försöker jag beakta solens placering på himlen också så jag inte åker till en strand som vetter mot öst på kvällen då solen går ner i väst. (I och med att jag ofta fotar på samma ställen och kan följa med hur solen ligger till på himlen vartefter så är det dock inte nåt som kräver speciellt mycket tankearbete på förhand). Ofta kollar jag också väderleksprognosen om det är värt att åka eller inte. Vill helst ha växlande molnighet, inte klarblå himmel. Och bra ljus förstås vilket gör att jag undviker fota mitt på dagen. Morgonljuset är bäst, men kvällsljuset är god tvåa och oftast det jag får ty mig till.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2018-04-15 09:30
#2

Det beror ganska mycket på. I vinter hade jag ordnat en fågelmatning i trädgården och den hade jag fixat med lämpliga sittpinnar nära matningen med tanken att de skulle mellanlanda innan de flög fram till maten, så att jag från förrådet med öppen dörr som jag använde som "gömsle" skulle kunna fotografera i lugn och ro med någorlunda isolerad bakgrund. (se exempel nedan)

Ibland om jag skall ta naturfoto använder jag någon av de appar som finns för att t.ex. planera in sol/solnedgång. 

Men oftast när jag fotograferar går jag omkring och då är det svårt att planera. Då är det väl snarare planerat i den mån att jag förinställt kameran så gott det går med de värden jag förväntar mig behöva vid ett foto.

mvh Martin

Thotis90
2018-04-21 11:01
#3

Jag fotograferar endast porträtt och planering är då nödvändig. I planering ingår, förutom att välja modell, att planera make up och styling, outfit, plats osv. Ju mer jag planerar, desto bättre blir bilderna.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Martin
2018-04-21 20:52
#4

Utöver ovanstående fotograferar jag landskap ibland. Brukar då använda en app för att se solvinklar, solnedgångs/uppgångstider osv.

mvh Martin

Sparklingponi
2018-04-22 19:06
#5

Jag gör lite både och! 
Ifall jag går ut och fotograferar för nöjets skull så planerar jag ju såklart oftast vart jag ska gå, vilken utrustning jag vill ha med mig och ibland vad jag ska fotografera. 
Ibland tar jag bara med mig en kamera på spontana små äventyr och så blir det lite mer det som dyker upp! Brukar ha med mig kameran så ofta jag kan så att jag kan fånga saker som händer på stan, med kompisarna, i naturen osv.
Ifall jag fotograferar porträtt eller något mer specifikt krävs det oftast lite mer planering, modell, lokal, utrustning, vad vill vi båda ha ut av fotograferingen, vad vill vi skapa för känsla med bilderna, ljus, stämning, klädsel och styling osv.

Upp till toppen
Annons: