Annons:
Etikettmobiltelefoner
Läst 2197 ggr
Cessy
4/2/18, 11:45 PM

Samsung Galaxy S9 plus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju varit en som höll på o fotade med systemkamera  - småbildskamera på den tiden då jag även framkallade både film o bilderna själv o som övergav systemkamera då jag tröttnade på att asa runt med en väska o massa objektiv o ständigt vakta på väskan o orkar med att konka runt på den. Så jag gick över till en digital kompaktkamera (eller jag har haft några stycken olika) o med det har jag varit nöjd. Men ofta har jag ändå önskat att jag hade haft en riktigt bra mobilkamera som jag kan påverka själv om jag vill eller bara ta upp den o klicka om jag vill fånga situationen. Att helt enkelt alltid ha en vettig kamera i fickan. Men jag har hitintills aldrig ägt en mobil med riktigt bra kamera, men beslöt mig nu efter att läst o tittat på en massa You Tube videos där de jämförde just iPhone X och Samsung Galaxy S9 plus för att ta steget och köpa en mobil med vad som anses ha en riktigt bra kamera o valet föll alltså på S9+ Missförstå mig inte att jag menar att den skulle kunna ersätta vare sig en systemkamera eller de bättre kompaktkamerorna, för det kan den inte. Men den kan helt klart ersätta de flesta kompaktkamerorna o den vinner på formatet o att man alltid har den till hands. Däremot är den ju prismässigt ganska dyr, men så är ju S9+ och liknande mobiler också långt mer än "bara" en kamera 😉 Nå för att vara en mobil så måste jag säga att den är riktigt bra även på kamerafronten. Den fixar att läsa svåra ljussituationer som att fota ett djur med infallande ljus uppe från vänster o ändå få liv i ögonen som ligger i skugga o en fantastisk teckning i pälsen till både färg o struktur.

Annons:
Cessy
4/2/18, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här ser man hur den klarar att läsa av att fota mot ett fönster o ändå slätar den inte ut bakgrunden eller överexponerar bilden så mycket som många andra kameror hade gjort i den situationen o ändå få teckning i det som finns inne i rummet (här blomman).

Cessy
4/2/18, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

O slutligen på förhand med viss skakningsoskärpa som ju är mitt fel, men så klarar den att fota i ljuset från en 15₩ fönsterlampa utan att slå på blixten o fräta ut bilden o inte med allt för grova färgstick så klara den att återge det stämningsfulla ljuset väldigt fint. Visst där är brus i bilden, men med tanke på att den är tagen på frihand utan blixt så är detta ändå helt acceptabelt.

Cessy
4/2/18, 11:58 PM
#3

Jag menar alltså inte att den ersätter systemkameran eller den bättre kompaktkameran, men den är ett fantastiskt bra komplement till dessa o framförallt - man kan alltid ha den med sig o kan alltid fota när man än känner för det. Abert är priset, men då den ju är så mycket mer än "bara" en kamera o en mojäng som jag helt enkelt finner det nödvändigt att alltid ha på mig för att kunna ringa/messa/surfa o numera även fota, så blir den ändå i mina ögon faktiskt prisvärd. Jag älskar att äntligen fått en mobil med bra kamera o att alltid kunna fota o för den som inte ger sig ut för att enbart fotografera så är den ett fantastiskt alternativ att alltid ha i sin ficka o faktiskt kunna ta upp den o förvänta sig att kunna få en vettig bild.

DesK
4/3/18, 6:02 AM
#4

Grattis till din nya "nalle" 🙂 Jättefina bilder 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
4/3/18, 8:25 AM
#5

Grattis till nya mobilen, och visst har tekniken gått otroligt långt framåt med mobilkamerorna! 

Jag har sen nyår en iphone 7  som arbetstelefon och jag är också väldigt nöjd med dess kamera, även om din ser ut att vara ännu snäppet bättre. Jag ser inte heller många skäl att ha en vanlig kompakt längre. Dels är bildkvaliteten fullt tillräckligt bra i nästan alla lägen, åtminstone om man inte har för avsikt att skriva ut stora förstoringar, och dels är bildhanteringen superb - alla bilder jag tar med mobilkameran läggs också upp på icloud så jag alltid har dem också i datorn utan att behöva överföra nånting manuellt. Dessutom är det väldigt enkelt att ha delade bibliotek med bilder. Jag har några arbetsrelaterade sådana och ett "familjealbum", dit jag och frun kan lägga våra bästa bilder på våra barn. Vi tar mycket bilder på våra barn som vi framkallar eller printar själva  i 10x15cm format, och till detta räcker iphonen gott och väl, inte bara bildkvalitetsmässigt utan också med tanke på övrig prestanda (t.ex. seriebildtagning med minst 10 bilder per sekund då man håller ner knappen, funkar också på Samsung). 

Enda nackdelen är att det är lite krångligt att få in dessa bilder i Lightroom som jag annars använder, så numera använder jag för enkelhetens skull både apples Bilder-program och Lr för bildhantering och redigering. (Helst skulle jag förstås ha allt samlat på ett ställe, men jag vill inte offra de delningsfunktioner som Bilder-programmet erbjuder, och redigeringsverktyget är också riktigt bra).

Jag gissar att Samsung har nåt liknande system de också?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Veda
4/3/18, 10:34 AM
#6

#5 Har du lightroom kan du ladda ner appen och sen logga in och synkronisera med Lightroom. Då laddas bilderna in när du öppnar Lightroom. Jag tycker det funkar jättebra. Men jag tror du måste fota genom lightroom-appen för att det ska ske med automatik. Men den använder ju mobilens kamera så det borde inte bli sämre bilder och man har en hel del möjligheter att ställa iso, Vitbalans, exponering mm innan fotografering.

Annons:
JazzBass
4/3/18, 11:00 AM
#7

#6 - Tack för tipset! 👍 Har alltid tänkt att det känts onödigt med Lr på mobilen och inte bemödat mig om att testa, men det där är onekligen en bra orsak att skaffa det (Jag har dock inte CC utan Lr 6 och vet inte om det funkar då, men värt att testa iaf). Skulle dock inte vara intresserad av att behöva fota via nån annan än den vanliga kamera-appen då man ju kommer åt den väldigt snabbt från låst skärm. Bara det går att synkronisera biblioteket manuellt så är det dock tillräckligt bra för min del. Kan Lr i datorn månne läsa och synkronisera bilderna från icloud då också eller behöver dom finnas på nån Adobe-server?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Veda
4/3/18, 12:03 PM
#8

Vet inte nåt om iCloud, eftersom jag inte använder det. Men det går att öppna bilder i Lr-appen från kamerarullen, om jag minns rätt och sen synkas de. Du får testa om det funkar, jag har CC.

Cessy
4/3/18, 12:43 PM
#9

Tyvärr har jag aldrig testat Lightroom o jag har aldrig varit bra på lära mig bildredigera.😊 Från början var ju fotografering en sak o bildredigering en annan sak o sedan kom det här med Photoshop o att påverka bilden så i efterhand var i mina ögon något helt annat än att fota bra o så var det vansinnigt dyrt o så stort o krångligt att jag helt enkelt aldrig befattade mig med det.😞
Från början körde jag in mina bilder i datorn o så använde jag hederliga gamla paint att beskära bilderna med o så Picasa för att rätta till lite med eller för att lägga in text. Folk försökte rekommendera Gimp men jag hade nog behövt gå någon kurs för att lära mig att förstå hur jag bättre kan utnyttja allt som finns.🤦‍♂️
Sedan upptäckte jag på min OnePlus3T som tyvärr inte har någon riktigt bra kamera att jag ändå kunde redigera en hel del basfunktioner direkt i kameran o det använde jag mig av för att åtminstone kompensera en del av kamerans brister. S9+ kan man ju redan innan man fotar ställa en hel del o sedan så kan man ju givetvis redigera  efteråt i kameran. I grundläget är det mest en oherrans massa filter man kan lägga på men i Pro-läget så kan man redigera rätt mycket som Ljuststyrkan, Exponering, Kontrast, Mättnad, Punktfärg, Nyans o Vitbalans o sedan kan man gå in i Avancerat o påverka tonkurva, färg o bakgrundsbelysning också, men den sistnämnda biten har jag inte ens tittat på ännu. 

Det jag mest har gjort än så länge är faktiskt mest att beskära, för jag har ju märkt att kameran är så pass duktig på att läsa ljuset o färgerna att det är mycket lite jag egentligen behöver påverka dem o som sagt var - redigering av bilder är inte min styrka o jag är tyvärr heller ingen större fotograf.😊När jag ser direkt att färgerna är fel så brukar jag ju ställa ljusstyrkan o vitbalansen innan jag klickar av o sedan beskär jag bilden. Har ju bara haft min S9+ i ca 14 dagar så jag håller på att lära mig den o utforska den, men jag är attans imponerad av vad den klarar o hur väl den den oftast läser ljuset o färgerna. Kritiken har ju varit att den ""Oversharpens" bilderna - men hellre det än att bilderna ligger i en diffus mjuk dimma o den klarar ju helt fantastiskt att läsa mörka situationer o återge färgerna rätt o just detta har jag ju stort behov av då jag mest fotar sådant jag pysslar med o då behöver kameran kunna klara att läsa olika sorters elljus o att  man ska kunna fota även då det är skumt eller mörkt ute.
Ska hur som helt bli väldigt intressant o se hur väl den klarar sig ute sedan när jag mer tillbringar tid ute i sommar. Många säger ju att även iPad Pro har bra kamera, men den har jag faktiskt aldrig testat att fota med då den ju är så stor o klumpig att asa runt med o hålla o fota med, men jag får nog försöka testa den också på det. Men hur som helst så är jag alltså väldigt imponerad av vad min S9+ klarar o vad jag faktiskt kan påverka med den både innan jag fotar o efteråt i det egna inbyggda redigeringsprogrammet o som du sa JazzBass, så slår den faktiskt ut kompaktkameror o skulle jag vilja påverka mer o framförallt kunna växla mer med objektiv, så är det ju faktiskt en systemkamera jag behöver igen, men just nu är jag supernöjd med att ha en så bra kamera o att jag alltid har den på fickan o med mig. Jag trodde ärligt talat inte att en mobilkamera kunde vara så här pass bra o det var bara det jag ville förmedla o det ska bli väldigt spännande att utforska den lite mer efterhand som jag vågar mig på o testa den mer i olika lägen.🙂

Cessy
4/3/18, 12:56 PM
#10

o tackelitack DesK o JazzBazz - glömde jag ju säga - för ja S9+ känns som det bästa köpet jag gjort när det gäller mobil.  Att både få en mobil som funkar fantastiskt bra att surfa/messa/ringa från o så då faktiskt även äntligen fått en mobil som fungerar superbra att fota med gör som sagt var att prislappen plötsligt ändå var värd det för att få den här fantastiska mobilen. Har aldrig ägt en Samsung tidigare utan jag har haft olika HTC o så då min OnePlus3T o den sistnämnda är ff. en jättebra mobil - i allt utom att fota med.  Men att både slänga ut pengar på en bra mobil o en bra kompaktkamera är i alla fall numera helt onödigt. Bättre att istället slå till på en mobil med bra kamera också.😃

Veda
4/3/18, 6:43 PM
#11

Ja kameran verkar ju vara jättebra på din nya mobil Cessy. Vilken fin bild du har tagit på katten och vilken trevlig katt som låter sig fotograferas. Nackdelen med mobilkameror gentemot en bra kompakt är väl att det saknas optisk zoom på mobilen. 

Jag köpte min första digitala kamera 2006 och det var en kompaktkamera som kostade närmare 5000 kr, men den levererar fortfarande bra bilder, när jag provade den sist. Men i vanligtvis använder jag min systemkamera, jag är inne på nr 2 av den digitala varianten.  Men visst är det trevligt med en hyffsad mobilkamera. Den finns ju alltid med.

Cessy
4/3/18, 9:15 PM
#12

Mm jag har flera olika Canon Kompakter o den jag har nu är en Canon Powershot G7X  o den är en riktigt bra kompakt, men det vet i tusan om inte denna Mobilkameran är näst intill lika bra som den Veda. O jag har haft flera systemkameror tidigare, men det var innan digitalkamerornas tid, så det var småbildskamera o där har jag alltså stått i mörkrum o framkallat svart/vit filmer o stått o gjort många foton i mörkrummet. Jag har också haft ett antal väskor för att förvara kamerahus o objektiven i o visst man kan ta helt fantastiska bilder med denna utrustningen. Men då kamerorna gick över till att bli digitala valde jag att gå över till digitala kompakter o har haft 3 olika Canon kompakter - för att jag INTE vill ha en tung väska att asa runt på o vara rädd om. För ofta fick de väskorna bli hemma för att alltid behöva bära, alltid behöva passa på väskan - då blev det bara av när jag gav mig ut för att fota, men till vardags var kameran aldrig med, för det var för jobbigt att ha den med. 

Kompaktkamerorna har därmed varit med oftare, men inte alltid men mobilen är alltid med oavsett var jag är. Priset är att jag inte kan byta objektiv o därmed inte kan ta de där bättre bilderna, men vinsten är ändå att kameran alltid finns med o eftersom jag numera inte fotar för att ta de där bättre bilderna utan mer för att dokumentera min vardag, mitt pyssel m.m. Men visst saknar jag ibland en systemkamera o bättre objektiv för att kunna ta bättre naturbilder, men vinsten att kunna ha kameran med o nu i o med mobilkameran - att den alltid är med är trots allt värd mer. För en systemkamera kommer bara med ibland o vid speciella tillfällen. Så att ha hittat en mobilkamera som är så pass bra som denna S9+ är alltså trots allt mer värt för mig. Ja jag är bakvänd o ja jag har har gått från systemkamera till kompakt o nu till mobil, men jag är är supernöjd med min S9+ o den kommer täcka mina behov till 95% - visst där finns 5% kvar då jag verkligen skulle behövt en systemkamera, men det är för mycket pengar för mig att lägga på det lilla behov jag faktiskt har av en sådan kamera. Så att hittat denna mobilen med de möjligheterna som S9+ faktiskt har o att jag aldrig tidigare haft en mobil med en kamera som jag tycker varit ok att fota med, gör mig faktiskt superglad.😃

Cessy
4/4/18, 1:46 AM
#13

JazzBass i #5 pratar du om delningsfunktion. Menar du det att man direkt vid varje bild  i Galleriet kan välja o dela bilden direkt via olika sociala medier, mejl, dela till olika enheter o.s.v eller menar du något annat? För visst har Samsung den funktionen, men det där har ju min OnePlus3T också eller menar du att Samsung har en egen "moln"-funktion så har jag för mig att jag sett att det finns något sådant men jag har inte utforskat vad man kan göra  i den rena Samsungdelen ännu. Blev lite störd av att Samsung förvisso tillhandahåller diverse bakgrunder m.m. till mobilen men tar betalt för dem - när jag då kan få detta gratis i t.ex Zedge, så jag har inte kollat riktigt vad som finns o inte finns ännu.

Annons:
Cessy
4/4/18, 10:26 AM
#14

Hm ….. jag lev ju lite nyfiken på Lightroom o gick för att kolla lite, men fattar inte riktigt😊 Betalar man dels en summa för att få tillgång moderskeppet o kurserna o dels en summa för att få tillgång till Lightroom? o finns där i så fall olika Licenser som gör att man kan ha tillgång till bara en slimmad version av det o ingår stora Photoshop om man har Lightroom?

Cessy
4/4/18, 10:28 AM
#15

Ah jag hittade en annan sida nu - får se om jag fattar bättre nu om vad som ingår o inte ingår.

Cessy
4/4/18, 11:03 AM
#16

Som alltid avskräcker mig saker när jag inte per auto får överblick, men jag antar att man kommer in i det, men en fråga  Man betalar alltså 120 kr per månad för Lightroom 20GB o vill man sedan ha tillgång till moderskeppets utbildningar/kurser så kostar det 129kr/månad eller att man tar ett årsabonnemang. Lightroom/Photoshop ingår alltså inte om man abonnerar på moderskeppet? Utan för att få tillgång till både program, molnlagring o appar o sedan hjälp för att fatta hur man ska använda allt så kostar alltså det 249kr per månad i så fall?

Veda
4/4/18, 12:00 PM
#17

Moderskeppet ingår INTE om man prenumererar på photoshop, lightroom och bridge för 120 kr. Men adobe har också egna kurser, men inte alls lika bra som Moderskeppets. 

Det går att testa Lightroom i 7 dagar gratis och jag tror även att Moderskeppet går att testa i 7 dagar gratis. Om man bara kommer att använda Lightroom tror jag att det går att köpa för runt en femhundring, men då får man inga uppdateringar (tror jag i alla fall)  och inte heller tillgång till photoshop.

Men som sagt vill man testa både kurser och program går det att göra. Man får fulla versionen att leka med. Men jag tycker att man ska titta på nån kurs samtidigt för det är verkligen ett jättestort program (jag kan definitivt inte allt). Själv har jag tidigare köpt Elements vartannat, vart tredje år, men det här är bättre och jag kan fortfarande använda Elements till vissa saker, redigeraren,  däremot inte katalogen i elements, den är inte bra. 

Moderskeppet behöver man inte prenumerera på längre tid än vad man behöver. Det går att göra månadsvis.

Adobes sida är hopplös att begripa sig på, där är svårt att förstå vad man köper. Men fotografpaketet är nog populärt, 3 program (eg. 4 om man räknar Camera Raw) för 120 kr /mån. Själv är jag sugen att prenumerera på Illustrator också, det kostar 240 kr extra och då är frågan: ska jag betala två hundra till och få hela paketet med alla program (vilka jag inte behöver allihopa men kanske nåt till) eller testa några månader med bara Illustrator? 

Nåja, det blev inte bara svar på dina frågor Cessy utan jag lyckades trycka in några egna också. 😉

Men du får gärna fråga mera om du undrar om nåt (inte för att jag kan allt, men nåt har jag väl lyckats snappa upp).

Cessy
4/4/18, 12:08 PM
#18

Tackelitack Veda. Hmm få fundera om jag verkligen behöver allt detta då jag inte ens har en systemkamera utan bara en mobil o en kompaktkamera. Ska dock se om jag kanske testar 7- dagars senare, men undrar om inte det är overkill för mig.😚

JazzBass
4/4/18, 12:10 PM
#19

Moderskeppet är väl bara en fristående hjälpkanal för att lära sig programmen? Lika väl tycker jag man kan komma igång genom att bara skaffa själva programmet/programmen och börja använda det (så gjorde jag) utan några extratjänster. Det finns hur mycket gratis hjälp som helst, på youtube i form av tutorials, och på andra webbsidor med tips och tricks. Så gott som allt är på engelska dock. 

#13 - Jag är inte alls bekant med Samsungs mjukvara och eventuella molntjänster, men ja ungefär så där är det också på min iphone. Vill jag dela några bilder med min fru går jag in i det delade albumet, väljer "lägg till" och därefter väljer jag de bilder från mitt bibliotek som jag vill dela. Vips får hon dem också (hon har också en iphone). Det finns förstås också en massa andra tredjeparts delningstjänster direkt tillgängliga i bildbiblioteket. Alla bilder i biblioteket överförs också automatiskt till mitt icloud (betalar 0,99€/mån för 50GB utrymme där) så jag har dem tillgängliga också på min laptop (gammal macbook pro) i Bilder-programmet på den. Med det här systemet tar inte bilderna upp onödigt mycket lagringsutrymme på telefonen heller, och man slipper alla manuella filöverföringar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Veda
4/4/18, 12:21 PM
#20

#19 Du har så rätt, det finns massor med gratishjälp överallt. Men jag har valt ett annat sätt som ger mig snabbare kunskaper. Jag tycker det kan vara knöligt att lära sig på engelska medan programmet är på svenska.

#18 Naturligtvis har man mer hjälp av bildredigering när man fotar i raw-format, vilket du antagligen inte gör med mobilen men kanske med kompakten? Själv brukar jag redigera mina telefonbilder i lightroom. 

Det finns visst en kamera som man kan sätta på mobilen, men den är rätt dyr, då får man optisk zoom, rawformat mm. Cyberphoto hade kampanjpris på den för några månader sen. Men jag tyckte det var lite för mycket pengar (flera tusenlappar).

Annons:
JazzBass
4/4/18, 1:08 PM
#21

#20 - Vi skrev våra inlägg ungefär samtidigt, så det var inte riktat till dig utan mer allmänt tips.  Moderskeppets kurser är säkert jättebra, har hört mycket gott om dem, men som sagt finns det massor med gratis hjälp också att få. Själv är jag inte heller typen som går på kurser, utan jag lär mig bäst och snabbast genom att testa mig fram och kolla tutorials som verkar intressanta. 

Kameran du menar är säkert nån i Sonys QX-serie?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Veda
4/4/18, 3:42 PM
#22

#21 Jag tog det inte personligt utan håller med dig att det finns massor på nätet som man kan lära sig av.

Kameran kan ha varit nåt liknande men just den var till Iphone, som jag har.

Cessy
4/4/18, 3:59 PM
#23

Ja att jag inte tänkte på det - jag som alltid använder You Tube till det mesta. Det var ju mycket genom kolla på YT som jag fick klart för mig att det trots allt var S9+ jag skulle ha o inte iPhoneX.  Jag  har ju en iPad mini4 som jag vunnit o så en iPad Pro 10,5 som jag köpte innan jul, så jag var lite inne på att det kanske var dax för att gå över till en iPhone trots allt. Men efter att suttit o tittat på tuben o efter att ha läst, så bestämde jag mig för att även om fördelen med apple är att allt är så snyggt synkat med varandra, så var jag inte redo för att överge android ännu framförallt för att S9+ ändå kändes som den kameran jag mest ville ha. Har haft iPhone i tidernas begynnelse (Den andra  iPhonen som gjordes o jag hade även då en iPod) men lärde mig aldrig riktigt att komma överens med dem. Androiderna jag har haft har jag mycket snabbare kommit överens med på alla sätt, men däremot bara älskar jag mina båda paddor, så kanske jag hade kommit bättre överens med en iPhone idag? 

Men hur som helst så hade jag aldrig haft en Samsung innan heller men S9+ har jag ju snabbt hittat logiken i o jag bara älskar kameran i den, men när det så småningom är dax att byta ut den så är det fullt möjligt att det blir en iPhone då eller vad som då har har den bästa kameran. O jo Samsung har en egen molnfunktion, så det man kan göra med iPhone/iPad kan man även göra med Samsung o fördelen just nu är att tack vare att nu även jag har Samsung så har vi alla 3 i familjen olika Samsung-mobiler o då blir det ju alltid lättare att föra över saker till varandra. Men det gick fint att föra över från min OnePlus3T också för Samsung hade en specialapp som gjorde att överföringen dem i mellan gick på ett kick 😃

Jo min Canon Powershot G7X kan fota i RAW-formatet, men det är inget jag har utnyttjat eftersom jag just inte sysslat med att redigera bilderna. Tvekar dock ff. om att skaffa Lightroom m.m. för jag undrar hur mycket jag kommer nyttja det då jag inte har riktigt det kameramaterialet som jag tycker jag borde ha för att bättre utnyttja sådana möjligheter som detta erbjuder. Fast samtidigt tror jag att det skulle vara hemskt kul att kunna arbeta med bilderna på ett helt annat sätt, men ändå spjärnar något emot, för så seriös är jag ju inte i mitt fotande numera. Idag ägnar jag mig ju mer åt en massa andra hobbies o om jag går tillbaka till foto så vill jag nog ha bättre kamera o då kommer nog det intresset återigen sluka vansinnigt mycket tid o pengar - så jag får nog fortsätta o fundera. För visst vore det skoj, men hur mycket kommer jag utnyttja det. Men det är ju en idé att skaffa Lightroom o ta sig runt med hjälp av You Tube till en början i alla fall. Fast jag är övertygad om att moderskeppets tutar är bättre på alla sätt, men frågan är om det är värt så mycket pengar då jag ju inte har bättre utrustning än vad jag har. Nå får fundera vidare medans jag testar o leker vidare med min s9+ o tackelitack båda två Veda o JazzBass för era svar.🙂

Veda
4/4/18, 8:07 PM
#24

Cessy, du kan ju testa att ladda ner appen Lightroom och kolla vad som är gratis i den. Den har blivit riktigt bra nu (betalversionen) efter sista uppdateringen, men allt finns ju inte med i gratisversionen och jag kan inte kolla eftersom jag prenumererar. Vill du inte ha den är det ju bara att ta bort den igen.

Cessy
4/4/18, 9:56 PM
#25

Ja bra idé  Veda- det kan ju ge mig en liten uppfattning i alla fall🙂

Cessy
4/18/18, 2:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nå redigering utanför kameran/mobilen får komma senare för nu försöker jag lära mig S9+ kamera först o främst o så kan den ju ändå redigera litegrann direkt i dess inbyggda program (alltså ingen extra app) o jag måste som jag skrev från början säga - att jag är djupt imponerad vad den klarar. Det är ju snarare så att det är jag som behöver lära mig nyttja den, så jag får foton jag blir nöjd med. Här är ett foto av några påskliljer i stark vind o så hittade jag nu hur jag kunde få till lite bagrundsoskärpa så jag kan lyfta fram motivet lite. Ja jag jag är verkligen supernöjd med vad S9+ klarar o det finns massor med mer att lära mig för att bättre utnyttja allt den faktiskt klarar. Tycker det är helt fantastisk att en mobil kan få fram bilder av denna kvalitén o det ska bli spännande att bättre få lära mig den o se vad den klarar.

Upp till toppen
Annons: