Annons:
Etikettövrigt
Läst 1396 ggr
lovemysack
2018-03-25 15:40

Hjälp vad ska jag köpa för kamera

Hej! Är totalt nybörjare på detta med systemkamera, men jag tycker det är så roligt att fota att jag nu trots min osäkerhet har tänkt köpa min första kamera. Jag gillar att fota djur i både rörelse och ej, samt sport t.ex. fotboll, hockey och vill då ha en kamera lämpad för detta. Den ska vara enkel att förstå sig på och inte kosta allt för mycket, men jag vill ändå att bilderna ska bli bra med skärpa och snygga färger. Är också väldigt intresserad av vad jag skulle behöva för objektiv till detta. Nu proffsen, ge mig lite förslag på kameror och objektiv så jag har lite att gå efter. Säg gärna om det är någon speciell fördel eller nackdel med något. Tack i förväg :) /Moa

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
JazzBass
2018-03-26 17:00
#1

Jag skulle rekommendera en begagnad systemkamera i entusiastsegmentet, typ Nikon D7000-serien eller Canon 7D-serien, och så bra telezoom som möjligt som du har råd med, också gärna begagnad då man spar reda slantar på att köpa begagnat. Det du vill göra är sånt som kan vara rätt så utrustningskrävande, och med begagnade grejor får man definitivt mest valuta för pengarna.

Det där med "enkel att förstå sig på" och "ta bilder med bra skärpa och snygga färger" är ett svårare kapitel. Det är kort och gott sånt som kan kräva ganska mycket av både fotograf och utrustning. Det är relativt lätt att få tekniskt bra bilder i bra ljus (dagsljus under klarblå himmel), men det blir gradvis svårare ju sämre ljuset är.  För att få ut så mycket som möjligt av sin utrustning i alla lägen är man tvungen att lära sig lite fototeori och grundläggande bildbehandling, och givetvis är det i alla lägen också viktigt att man övat på och lärt sig hantera sin kamera och alla dess inställningar. Speciellt autofokusens inställningar är det viktigt att man bekantat sig med ordentligt när man ska fota action, t.ex. springande hästar. Action är generellt sett också rätt så krävande för både utrustning och fotograf. En enkel systemkamera ur instegssegmentet kan säkert leverera några lyckade bilder vid de flesta fototillfällena, men ju högre krav man har på att leverera i varje läge, också i sämre ljusförhållanden, desto bättre prylar behöver man, och desto mer behöver man kunna om fototeori, främst exponeringslära.

Hoppas jag inte låter nedslående, men försöker ge dig en lite mer realistisk bild av det hela; att allt inte bara hänger på att man har en superfin kamera. Min gamla arbetshäst, en Nikon D700, är visserligen en gammal toppresterande kamera men det är redan över 10 år sedan den släpptes och det har kommit många nya kameror sen dess som är vida bättre rent tekniskt, men bra bilder levererar den ändå fortfarande bara man vet vad man gör och använder lämpliga objektiv. Ett säkert kort i objektivväg för actionfoto är ett traditionellt 70-200/2,8, som alltid kostar en ganska rejäl slant, eller ett 70-200/4 om man inte är i lika stort behov av prestanda i sämre ljus och/eller vill ha nåt lite lättare och billigare. Undvik dock helst alla billiga telezoomar typ 70-300, 55-250 osv på under ca 3000kr, med medioker ljusstyrka (typiskt f/4-5,6) och ofta halvlångsam autofokus. De kan funka bra i enkla lägen, men kommer snabbt till korta vid actionfoto när ljuset blir sämre eller rörelserna snabbare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Spectabile
2018-03-26 18:29
#2

Lite foto-teori kan du läsa här

https://foto.ifokus.se/articles/4d712e6bb9cb46221d0447ef-iso-slutare-och-blandare?articles-1

Kan tillägga att jag själv har en äldre Canon systemkamera och för mig är det viktigt att objektiven har bild-stabilisering. I synnerhet när ljuset inte är det bästa

Upp till toppen
Annons: