Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1618 ggr
Amorita
2018-03-17 20:52

vilken kamera ska man köpa?

Ska köpa en ny systemkamera, men har ingen aning vilken.  Så svårt att veta med alla olika modeller. Vad ska man tänka på eller har ni tips på någon specifik ny bra kamera? är osäker på hur mycket jag vill lägga , men vill ju inte lägga flera tusen om de finns en lika bra som är mycket billigare. så svårt..

Annons:
denstore
2018-03-17 21:29
#1

Beror på om du har tillgång till objektiv att låna från någon. Om inte, så är det ju mest en fråga om vad du ska fotografera.

[Jarl]
2018-03-17 22:08
#2

Har en Nikon d3300

Är nöjd med den den har en guide i och användar vänlig om man är ny.

https://www.nikonusa.com/en/Nikon-Products/Product/dslr-cameras/D3300.html

Fast det beror på vad du ska göra ska du filma eller bara ta kort?

Amorita
2018-03-18 17:16
#3

Ska nog inte filma så mycket. Ska nog ta lite bilder på allt möjligt , poträtt, naturbilder och bilder på resan osv. har inte objektiv att låna från någon. liksom alla olika modeller tex nikon d5300, d3400.. alla verkar ju bra när man läser om dom

denstore
2018-03-18 19:44
#4

Tänk igenom vad du har för budget, så kan vi nog hitta något som passar. Fundera också på hur mycket du tror du kommer att använda den. Tror du att du kommer att ta mindre än t.ex. 10 bilder om dagen, så är det kanske inte värt att investera stora pengar.

Amorita
2018-03-18 22:37
#5

hmm… max 8000, tar på avbetalning så då känns det inte lika dyrt hahah. nikon D5600 har ju en vridbar skärm, det verkade bra! men sen nikon d3400 är ju billigare..  kommer nog ta rätt många bilder, kanske inte varje dag men vill ha fina bilder till min blogg. bilder med min iphone kamera duger inte

[Jarl]
2018-03-18 23:08
#6

En vridbar skärm är bra om man filmar. Köp något från dom kännda märkena Nikon eller Canon!

Här är objektiv guiden så kan man se var för objektiv som passar viss model. Om du vill utveckla hobbyn kanske. http://www.objektivguiden.se/compability.asp

Ta inte avbetalning eller det gör du ju som du vill men rätt som det är sitter man där med en stor skuld.

Annons:
JazzBass
2018-03-19 13:47
#7

Är det alltså så att du inte har nån systemkamera idag utan endast en iphone du tar bilder med? I så fall skulle jag i ditt läge fundera om jag överhuvudtaget behöver en fullstor systemkamera. Det finns bra kompaktkameror (s.k. ädelkompakter) som ger en bildkvalitet som är hästlängder bättre än vad en iphone presterar, och är mer än tillräckligt bra för det mesta i alla andra avseenden också, om man inte har väldigt höga krav på prestanda i olika lägen. Har man det, så kanske en bra systemkamera är det rätta. Tänker man dock "bara" skaffa en systemkamera av lite enklare modell utan att bry sig desto mer om objektiven (läs: har för avsikt att skaffa en bra heltäckande arsenal objektiv inom närmsta framtiden), tror jag det är smartast att köpa nån form av kompakt. 

Är du intresserad av att göra fotograferingen till en ny hobby, och lägga ner tid och energi på att lära dig" fotograferingens alla "hemligheter" eller är det bara nåt som du tycker är nödvändigt för att - som du säger - få bättre bilder till din blogg? Är det det senare så skulle jag rekommendera nån slags ädelkompakt. Sök efter kompaktkameror med en sensor med storleken 1" (som inte har nästan nåt med 1 tum att göra) och objektiv med 3-5x zoom och hög ljusstyrka, t.ex. f/1,8-2,8 (kolla in bl.a. Canon G7 X, även om den börjar ha några år på nacken redan). Med den kombinationen ligger man inte långt efter en fullstor systemkamera med vanligt kitobjektiv med medioker/dålig ljusstyrka (typiskt är f/3,5-5,6). Dessa tal är bländartalen, och ju lägre de är, desto högre ljusstyrka. f/1,8 (som även ofta skrivs som 1:1,8 på själva objektiven) är fyrdubbelt ljusstarkare än f/3,5, vilket förstås gör det lättare att klara sig i sämre ljus, men en högre ljusstyrka ger även bättre möjligheter till snyggt utsuddade bakgrunder. Det är nåt man bara kan drömma om på de förmånligaste kompaktkamerorna och superzoomarna, men ädelkompakterna med hög ljusstyrka och stor bildsensor kan faktiskt leverera snygga skärpedjup. 

Håller med Jarl om avbetalning. Det är inget jag rekommenderar, man hamnar lätt in i en tråkig skuldspiral som kan vara rejält svår att ta sig ur (been there, done that).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Amorita
2018-03-20 19:52
#8

tack för långt svar! får kolla på olika bländartal och jämföra. Nej jag har ingen systemkamera i nuläget, därför tänkte jag köpa en. Ah jag tänkte först på digitalkamera men har alltid gillat att fotografera men inte tagit steget längre till att faktiskt fatta alla inställningar man kan ha och allt vad det innebär. Jag vill lära mig att använda en kamera utanför autoläget och känns som en systemkamera ger mer möjligheter med olika objektiv o allt. Sen nu när jag börjat blogga så har jag nånstans att publicera bilder i bra kvalitet för en gångs skull! Sen nu när jag kollat på alla systemkameror så finns de så många olika såklart i olika priser, en för 11000 känns ju lite överdrivet haha. och avbetalning är inte det smartaste x) men har inga andra stora utgifter , har ingen hyra att betala (bor hos föräldrar) osv så en skuld kan jag iallafall hantera :D

Upp till toppen
Annons: