Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1420 ggr
windh
2018-03-08 15:20

Försöker få upp min Nikon FE (analog)

Hej,

Slutaren vill ej gå av på min Nikon FE men jag har läst att man kan försöka fixa problemet genom att öppna panelen undertill och rucka lite i det mekaniska.

Problemet är att jag inte får upp panelen.. Skruvarna sitter BENHÅRT och jag har inte haft exakt rätt storlek på mejsel. Nu har skruvarna redan börjat slitas ganska ordentligt efter mina försök.,.. :(

Finns det något hopp om att få upp den, och isåfall hur?

vh

Johan

Annons:
[PeterTM]
2018-03-08 16:53
#1

Brukar gå att knacka lite med en liten hammare på  mejseln baktill så att skruvarna får sig en liten "knuff".

JazzBass
2018-03-08 17:12
#2

Låter lite riskabelt att göra så där, i alla fall om du inte har exakt rätt skruvmejsel. Köp en sån i så fall, de är inte så dyra på t.ex. clas ohlsson. Du är annars säker på att det inte bara är batteriet (eller batterierna, om du kör två 1,5V LR44 istället för ett längre och ovanligare 3 volts) som är slut? Testa också kameran i M90-läget, som inte är beroende av batterier (bortsett från ljusmätaren). Möjligtvis kunde det också vara nånting lurt med tidsutlösaren, den där lilla spaken till vänster om objektivet på framsidan, som normalt pekar uppåt, men jag minns inte rakt av vad man borde göra i så fall.

Om allt verkar ok, så vet jag inte mer vad man kan göra om det är så att den inte alls reagerar när du trycker på avtryckaren (jag utgår från att du förstås skött om självklarheter som att dra fram filmen ordentligt innan du försöker trycka av och inte tryckt in spaken mot kamerahuset). Men på min FE har det också hänt, när batterierna börjat ta slut, att slutaren går upp när man trycker av men inte fast. I det läget så går det att ta bort objektivet och trycka fast spegeln försiktigt i vänsterkanten. Därefter skruvar jag till M90-läget, drar fram filmspaken och trycker av, så brukar det problemet vara löst.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

windh
2018-03-08 18:18
#3

Tack för svar. Insåg att det snarare är uppvridningen som hängt sig.

Men kollade för säkerhets skull både timern och M90 läget. Ingen skillnad.

Här är videon jag hittade: https://www.youtube.com/watch?v=UApVO5YzN8A

Om jag bara kunde få upp panelen. Jag har små mejslar, liknande den i videon i jämförelse mot skruvarna. Men det enda jag lyckats med är att slita ut skruvarna. Nu undrar jag om något nånsin kommer greppa..

Jalking
2018-03-08 19:37
#4

Skaffa rätt verktyg! Helst innan man försöker skruva, men det är lite sent nu.
Och köp inte billiga verktyg. Verktyg är det absolut sämsta stället att försöka spara på. Drar man en skruvskalle rund på fel ställe kan det bli nästan hur dyrt som helst, och det bara för att man försökte spara någon tia.
Köp rätt verktyg och bra verktyg! Gäller vid alla tillfällen. Det spelar ingen roll om man skruvar i en kamera eller en enorm fartygsdiesel.

windh
2018-03-08 23:10
#5

#4 inte särskilt givande i mitt läge känns det som.

windh
2018-03-08 23:18
#6

Om nån vet var man kan få tag på JIS 0 -mejslar så hojta gärna.

Annons:
windh
2018-03-19 18:02
#7

Om någon undrar så fanns det att hitta hyfsat rimligt på amazon.de.

Fick tillslut upp underredet och kameran fungerar igen.

Upp till toppen
Annons: