Annons:
Etikettbildhantering
Läst 878 ggr
Affi
3/4/18, 5:46 PM

visning av bilder i digital fotoram

Hej. Jag har köpt en ny digital fotoram, enkel och inte så dyr.  Säger att den visar Bildformat JPEG och jag använder mig av ett vanligt usb. Har "laddat" mitt usb med ca 350 bilder men skärmen visar bara 147 av dem. Varför??? Den visar inte de kort som det står IMG på (tror att det är de som jag tagit med min systemkamera). Har provat att förminska korten men det hjälper inte, kan jag "göra om dem" på något annat vis? Är inte så bra på det här med foton!!! HJÄLP MIG, BLIR TOKIG!

Annons:
JazzBass
3/5/18, 7:46 AM
#1

Blir lite gissningar här, men har du kollat att alla bilder är i samma folder och att alla är av filtypen jpeg och inte t.ex. png eller nån slags råformat? Har du läst manualen för fotoramen, om det står nånting om hur stora mängder data den kan hantera?

Om du använder nåt bildhanteringsprogram med exportfunktion skulle det sannolikt vara smart att exportera bilderna därifrån med nytt namn till USB-minnet, och med en bildstorlek anpassad till den digitala fotoramen. Kolla upp vad skärmen har för Upplösning i pixlar och ställ in exportmåtten enligt det. Det förminskar antagligen bilderna en hel del så att det ryms fler bilder på minnet. 90-95% kvalitet räcker långt. Erbjuder exportfunktionen även en möjlighet till efterskärpning av bilderna (åtminstone Lr har detta), använd gärna den, men helst med låg eller medelstyrka.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Affi
3/9/18, 8:14 PM
#2

Ah, efter mycket huvudbry råkade jag döpa om ett foto å då visades det helt plötsligt, så det slutade med att jag döpte om ca 170 foton, 1,2,3,4 osv då funkade det 😊

Upp till toppen
Annons: