Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1015 ggr
One.Gibbis
2/10/18, 6:37 PM

Byte till fullformatskamera, eller?

Hejsan, hejsan. Tänkte fråga er här på foto iFokus vilken kamera ni anser passar mig bäst. Har i nuläget en Canon EOS 550D som börjar bli lite till åren. Vill helst ha en Canon kamera, eftersom jag är mest van vid det, men om det finns någon modell från ett annat märke som passar bättre väljer jag såklart det. Velar mellan att inhandla Canon EOS 6D (möjligtvis Mark ll) pga att den är relativt allround, fungerar med lågt ISO och inte kostar skjortan. Sen finns det ju 7D ll också, som är mer inriktat på sport, men med crop. Jag fotar mest mina katter för tillfället, men kameran orkar inte riktigt med att fånga rörliga bilder. Den är för långsam. Är bl.a därför jag funderar på en kamera som är inriktad på sport. Å andra sidan pysslar jag gärna med videofilmning. Det intresset är nog snarare större än att få en kamera med snabb AF, serietagning och många fokuspunkter. Vad är era tankar? Budgeten ligger på 15 000kr, plus minus. Ser gärna att det finns USB uttag för överföring av bilder (är lite old school på det viset)! :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
denstore
2/10/18, 6:43 PM
#1

Vad har du för objektiv?

One.Gibbis
2/10/18, 7:09 PM
#2

#1 Har två st. EF 75-300mm 1:4/5:6 och sedan standard objektivet på 50mm (tror jag att det är). Inte mycket att tala om men har inte velat investera i några fler pga ifall jag byter serie/märke och måste byta ut dem.

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

denstore
2/11/18, 12:45 AM
#3

Oftast är objektiven viktigare än huset. Jag säger dock inte att det är meningslöst att byta hus, men du borde nog satsa på ett par bra och snabba (ljusstarka) objektiv också. 75-300 är inte särskilt skoj för djurfoto. 50:an däremot är bra. Ett bra alternativ vore kanske något typ 80D och 17-55/2.8.

One.Gibbis
2/11/18, 8:27 AM
#4

Tack för info! Tänkter att jag kan satsa på något objektiv av EF modell. Det kommer passa alla Canon modeller, åtminstone. :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

denstore
2/11/18, 10:56 AM
#5

Det är en god idé, särskilt om du ska byta till fullformat senare. Själv rekommenderar jag att handla begagnat. Man får mycket för pengarna på det sättet.

MagArne
2/15/18, 10:18 AM
#6

Ibland blir skärpedjupet för kort med de ljusstarka objektiven så de löser fortfarande inte problemet. Det kanske är fotoblixtar du behöver för att få tillräckligt med ljus?

Ja, mer ISO ger ju också mer ljus men också grynigare bilder. Där vinner oftast fullformatskameror i kvalité vid högre ISO.

Men det som verkligen löser de flesta problem vid fotografering är mer ljus. Dra upp gardiner, välj ljusa tidpunkter på dygnet, skaffa fler eller byt till starkare belysning, fotoblixtar,  använd andra fotoställen m.m.

Annons:
denstore
2/15/18, 9:15 PM
#7

Jag håller inte riktigt med. Ganska ofta finns det inte möjlighet att fixa med ljuset. Då är ljusstarka objektiv, gärna med bildstabilisering och i kombination med en bra sensor den lösningen som står till buds.

Upp till toppen
Annons: