Annons:
Etikettövrigt
Läst 1494 ggr
mansolsson57
2018-02-06 22:47

Minne och lagring 3.0

Hej!

Har lite blandade frågor. Jag har en del dokument som är skrivna på min skoldator. Dessa dokument är privata och vill därför inte ha dessa dokument på min skoldator. 

Då undrar jag, ska man lägga över dessa dokument på en extern hårdisk eller på ett usb minne. 

Men vill inte att dessa dokument ska gå förlorade. Ska man ha en extar kopia på Extern hårdisk 2.0 lika så med usb minne?

Det ni rekommenderar får ni gärna rekommendera en produkt till!

Annons:
MagArne
2018-02-09 16:05
#1

ALLTID sträva efter att ha viktig data på minst två ställen.
Du skulle kunna ha en krypterad mapp i datorn där du lägger dina privata dokument för att ingen ska kunna komma åt dom utan rätt lösenord. Denna mapp ska givetvis vara säkerhetskopierad till något mer ställe, tex. USB-minne, extern hårddisk.

ru4real
2018-04-04 22:22
#2

Dropbox eller Microsofts OneDrive. Det finns en uppsjö molnlagringslösningar. Om man är extra paranoid/säkerhetsmedveten kan man använda sig av Mega.nz, där allt krypteras (så om du glömmer ditt lösenord är dina filer borta eftersom Mega inte kan dekryptera dem).

Martin
2018-04-15 13:38
#3

USB är ju bra för att "alltid" ha med sig saker, men de är också dåliga för de är ju rätt små och lätta att göra av med. Har ingen egen erfarenhet av att de går sönder oftare men då de är mer mobila och oftare utsätts för smällar och annat (mina i alla fall) så tror jag att det kan vara så. Finns krypterade usb-minnen också om man är rädd om det man eventuellt tappar.

Finns som sagt en uppsjö molnlagringstjänster. Praktiska sålänge man har tillgång till internet.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: