Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kameror, objektiv och annan utrustning

Canon Eos M6

2018-01-30 08:51 #0 av: ArleMonster

Hej.
Jag behöver lite råd och tips, hoppas jag kan få det här.
Tänkte köpa ny kamera, och har kollat runt lite, fastnade först för Sonys a6300 då den verkar vara den bästa kompakta systemkameran på marknaden för en hyfsad peng (inom min budget), men fick höra att den är lite avancerad, helst om man inte haft en systemkamera innan, fick istället tipset om en Canon Eos M6, då den var mer användarvänlig med touch screen m.m. (typ som en mobil).

Om jag nu ska köpa en M6a, vilket paket hade ni köpt då?
Finns två att välja mellan:
1. Canon EOS M6 + 15-45 IS STM + 55-200 IS STM.
2. Canon EOS M6 + EF-M 18-150/3,5-6,3 IS STM.

Eller ni har annat tips?

Anmäl
2018-01-30 10:09 #1 av: denstore

Jag hade nog satsat på en M5 i så fall. Den har touchscreen och liknande, men också en ordentlig sökare.

Anmäl
2018-02-02 23:30 #2 av: Kameratrollet

Jag har M5. Samma kamera som M6 men där man får sökare på köpet och kan använda skärmen som joystick.

En M6 så är EF-M 22/2 ett måste eftersom den blir kompakt och ljusstark.

Anmäl
2018-02-03 16:01 #3 av: ArleMonster

Känner mig så velig..
Tänkte först att, äh jag kommer aldrig att använda sökaren, men har nu kommit på att det är kanske ganska bra ändå.
Sen vet jag inte hur bra touchen är, eller om det bara skapar irritation när den inte vill som jag, samt vet jag hur det är när det är blött ute och man använder touchen på mobilen (fungerar ju sådär). Så nu är jag tillbaka på Sony a6300, som är en bättre kamera, men kanske svårare att jobba med.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.