Annons:
Etikettövrigt
Läst 1471 ggr
ilenna90
1/13/18, 4:17 PM

skriva ut litet foto

hej, jag har en litet problem som jag hoppas någon kan och vill hjälpa med mig =)

jag har en bild (tagen med digitalkamera i storleken 2736x2328) men jag vill skriva ut den på ett fotopapper i storleken 10x15 och att bilden ska vara ca 5x7 cm eller något liknande - en liten bild i vilket fall.) 

hur gör jag det på bästa sätt?

jag har testat direkt från bildvisningsprogrammet och valde plånboksformat (även om det var lite större än vad jag ville ha, men det fanns inget mindre att välja på.) 
men då blev bilden suddig. 
jag har också testat genom word att fylla i fotopapperets storlek i utskriftsinställningarna och förminskat bilden till min önskade storlek - men resultatet blev detsamma med suddig bild.

Annons:
[Jarl]
1/13/18, 5:02 PM
#1

I några bild program kan du välja centimeter istället för pixlar.

Bild>Bildstorlek>pixlar>centimeter

Är du osäker på storleken välj visa\ utskriftstorlek.

Du kan också omformafrit!

ilenna90
1/13/18, 6:06 PM
#2

ändrade i photoshop genom image size>document size-centimeter (5,4x4cm)
(på pixels dimensions kunde man bara välja mellan pixels och percent. 

men dessvärre blev bilden fortfarande väldigt suddig när jag skrev ut :/

[Jarl]
1/13/18, 6:27 PM
#3

Kanske kan öka skärpan? i photoshop? Filter skärpa man kan göra det två tre gånger sen blir det knotrit.
Eller fult.

Vad har orginal bilden för Upplösning?

Kan vara skrivaren också?

ilenna90
1/13/18, 6:34 PM
#4

hm, tror inte det är något fel på skärpan egentligen eftersom den ser bra ut på datorn liksom. tack att du försöker hjälpa till! 

vågrät upplösning: 180 dpi
lodrät upplösning: 180 dpi

[Jarl]
1/13/18, 7:07 PM
#5

Då är det skrivaren. Om du ändrar storleken på bilden och den ser bra ut på skärmen fast den skriver ut suddigt så är det skrivaren. Titta på utskrift inställnigar kanske står på fort och inte kvalitet.

Kommer inte ihåg vart man ändrade utsrift inställningar.

ilenna90
1/13/18, 10:54 PM
#6

testade igen, men skrev ut direkt ifrån photoshop den här gången istället och resultatet blev i alla fall bättre - även om det inte blev perfekt. 
men tack för hjälpen ^^

Annons:
JazzBass
1/15/18, 9:49 AM
#7

Late to the party, men jag är inte förvånad över att det blev bättre att skriva ut direkt från PS. Där kan man ju ställa in exakt hur stor bilden ska vara i cm när man skriver ut. Om man kör resize kan man också optimera bilden för rätt storlek i cm bara man väljer vilken Upplösning man vill använda, helst 300 ppi i det här fallet. I det här fallet skulle bilden då ha skalats ner till ungefär 600 pixlar på den kortare sidan (5cm = 2 tum, 2 tum x 300 pixlar per tum = 600 pixlar). Din bild är definitivt tillräckligt bra för att räcka för en fin utskrift, också i ett ganska mycket större format än detta miniformat, speciellt om den som du säger ser bra ut på skärmen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: