Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 818 ggr
Jojaton
2018-01-09 21:21

L-optik vs bildstabilisering?

Tänkte inhandla ett nytt objektiv - men har lite beslutsångest vilket jag borde satsa på. Har varit sugen på ett 24-70/2,8 hur länge som helst, och har nu pengar, intresse (det har legat i dvala ett par år) och syfte. Men, vet inte om jag borde satsa på ett Canon med L-optik eller ett Tamron med VC/bildstabilisering? Försökt läsa recensioner med de som har Canons älskar det och de med Tamrons älskar det. Vilket hade ni valt och varför? Tänkte köpa begagnat och priset är ungefär detsamma så det är inte avgörande.

Johanna - Instagram

Annons:
denstore
2018-01-09 22:18
#1

Canonobjektivet är nog stråt vassare i ren skärpa, men stabiliseringen hos Tamron:et gör nog att snittbilden ändå blir lika skarp. Dock så är andrahandsvärdet på Canons ofta rejält mycket bättre. Ett alternativ är t.ex. Canons 24-70/4 IS, och då kanske i kombination med något ljusstarkt fast objektiv. Det handlar ju lite om vad du ska fotografera.

JazzBass
2018-01-10 07:25
#2

Har hört väldigt mycket gott om Tamron 24-70/2,8 VC. Båda torde kunna leverera absolut toppkvalitet. Så länge kalibreringen är rätt så skulle jag troligtvis välja Tamron, eftersom det ger både bildstabilisering och ljusstyrka, men annars föredrar jag original för det mesta. Lättare att få saker fixade om det är nåt som strular.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jojaton
2018-01-10 08:24
#3

#1 Jag har kikat lite på Canons 24-105/4 L IS vilket också är intressant, även om jag är mer sugen på en lägre bländare. Har ju ett 50/1,8 som jag gillar - men jag har alltid gillat att ha zoom. Fotar framförallt min hund. 50mm funkar i de allra flesta situationer men är lite begränsande ibland. #2 Tack för input. Ja - bildstabiliseringen är väldigt lockande, speciellt eftersom objektiven väger en del också! Föredrar egentligen också original (förutom priset de brukar ha, haha) men samtidigt är det ju bara för hobbybruk, och även om jag är kräsen med bildkvalite har jag inte extrema krav.

Johanna - Instagram

denstore
2018-01-10 18:24
#4

Jag tror att du kommer att få mest ut av att köpa Tamrons variant. Dock så tror jag det kan vara värt att satsa på G2-varianten om du har råd. Till djur älskar jag mitt 135mm f/2.0L. Magiskt objektiv. 85mm f/1.8 pr också väldigt användbart till husdjursfoto.

Jojaton
2018-01-10 21:07
#5

#4 Hur stor och vad för skillnad är det på den gamla och G2 varienten? Har försökt googla lite men hittar inte mycket info.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: