Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1250 ggr
Stigfinnaren
12/18/17, 11:55 AM

Rengöra kamerasensor på Lumix TZ-70

Hej!

Jag har ett dammkorn på sensorn i min kamera som skapar en svart prick på mina bilder. Finns det någon som har erfarenhet om rengöring av kamerasensorer och vet om det är värt att lämna in kameran för rengöring? Vill inte öppna den själv.

Någon som vet någon liten servicekunning firma i Göteborg med omnejd? Eller är det bara att leva med det?

Annons:
[VSK]
12/18/17, 12:57 PM
#1

Med tanke på nypris på den kameran så tror jag det bara är att leva med det. Kan tänka mig att priset för nån verkstad skall plocka ned kameran och sen göra rent sensorn är i paritet med att köpa en ny kamera. Kör med så stor bländare du kan, så syns dammkornet mindre (men du tappar ju skärpedjup så klart).

Stigfinnaren
12/18/17, 2:36 PM
#2

Tack för kommentaren. Jag har tänkt att jag nog får leva med det även om det är irriterande.  De större företagen skall ju ha 800 SEK bara för att titta på den.  Det här är första kameran som jag har fått denna typ av problem. Som det är nu får jag gå in och redigera bort den svarta fläcken på varje bild med ljus bakgrund. Jag har sett videosnuttar där personer öppnar sin kamera och topsar bort damm. Jag misstänker att risken är hög att jag istället tillför mera damm om jag öppnar kameran.

Jag hade dock en liten fundering om det finns någon bra liten firma som är duktig på kameraservice. Troligen en utopi i dagens tidevarv 🙂

[VSK]
12/18/17, 2:38 PM
#3

#2

Kan tyvärr inte hjälpa dig med nån firma så jag får hänvisa dig till sökmotor.

Stigfinnaren
12/18/17, 8:27 PM
#4

#3

Jo jag har googlat en del utan att finna något alternativ. Det får bli photoshop  på bilder där fläcken syns. Tack för synpunkterna.

Upp till toppen
Annons: