Annons:
Etikettövrigt
Läst 2030 ggr
EmmaSkytte
12/5/17, 3:18 PM

Bildstöld, hjälp gällande ersättning?

Hoppas någon här inne kan göra mig lite klokare & ge mig tips!

En lång historia kort:
Upptäckte att ett av mina foton används utan mitt tillstånd på en hemsida sedan våren 2016. Har varit i kontakt med det franska företaget som till en början stod på sig och menade att de fått tillstånd att använda fotot av personen på bilden (stor idrottsprofil). Nu har jag kommit så långt att företaget har förstått att de sysslat med är bildstöld och att jag har rätt till ersättning för detta. De försöker komma undan genom att ge mig produkter från deras företag till ett visst belopp. Ett belopp jag vill fakturera dem för istället då jag inte tänker ta emot deras produkter som kompensation..

Finns här någon som varit med om liknande och fått ersättning? Har frågor som t.ex hur gjorde ni med skatt (har inte företag/F-skatt), hur utformade ni er faktura?
Kan hitta information om vad jag som fotograf ska kräva vid upptäckt av bildstöld, men ingen information om hur man gör med den ekonomiska biten.
Hoppas ni kan hjälpa mig :)

Annons:
Sindri
12/5/17, 3:52 PM
#1

Det finns några trådar om det. Hoppas du får hjälp där. 

https://www.google.se/search?hl=sv&&q=bildst%C3%B6ld%20site:foto.ifokus.se

Mitt råd är i alla fall att skriva en faktura med senaste betalningsdatum. Var noga med att skriva påminnelser, allt för att kunna via upp vid senare tvistemål.

EmmaSkytte
12/5/17, 4:26 PM
#2

#1 Ja men hur gör man med faktura och skatt när man inte har företag eller F-skatt?

Sindri
12/5/17, 6:48 PM
#3

Man skriver en faktura från sig själv till företaget. Du behöver inte betala skatt om det är den enda bilden du säljer i år.

"Arvode för användande av bild" duger bra. Ingen moms eller så. Men viktigt att du skriver "betalas senast…. Efter förfallodatum utgår dröjsmålsränta med ….%" 

Tar företaget bort bilden så blir det ett pris, vill de fortsätta använda den så blir priset mycket högre. Då kan det också bli fråga om att betala skatt för inkomsten.

Kawonda
12/5/17, 9:57 PM
#4

När jag har hållit föreläsningar som måste faktureras men inte haft ork/lust att starta företag så har jag använt mig av företag som fakturerar åt mig. De behåller 5 % men fixar med skatter osv. Har fungerat kanonbra. Kanske kan vara bra att känna till att möjligheten finns om det blir aktuellt.

EmmaSkytte
12/6/17, 8:48 AM
#5

#3 Tack för svar :)
Detta är den enda bilden för i år, de har redan gått utt med ett belopp de är villiga att lägga ut i form av produkter, så tänker lägga fram att det beloppet vill jag ha som ersättning.

EmmaSkytte
12/6/17, 10:19 AM
#6

Börjar bli ordentligt trött på denna process då jag inte hittar några klara svar på mina frågor, eller så är jag förvirrad och förstår inget :)
Har varken företag eller F-skatt och enligt många forum ska det vara så lätt som att "ja absolut kan du som privatperson skicka en faktura". Men nej kan jag inte. Då behöver jag vända mig till ett företag som gör det åt mig och 50% försvinner till dem, skatt och andra avgifter.
Finns här någon som gjort detta och kan redovisa processen?

Annons:
Sindri
12/6/17, 11:13 AM
#7

Du behöver inte ha företag. Du behöver inte ha f-skatt för att skicka en enda faktura till ett enda företag.

Du skickar från dig som privatperson. Jag jobbar med ekonomi, jag  vet.  Skriv ett vanligt Worddokument. Avsändare längst upp till vänster.

Emma Skytte
Bildgatan 75
233333  Fotostad

                                                                                                   Franska firman
                                                                                                    XXXgatan  88
                                                                                                    111111 Fransk Stad
                                                                                                    Frankrike

FAKTURA NR. 001                                                           Fotostad 2017-12-06

Arvode för användande av bild på hemsida        SEK                 10.000 

Betalning emotses till XX-banken konto nr  1111-2222222
senast den 23 december 2017. Efter förfallodatum  debiteras dröjsmålsränta med
5%.

EmmaSkytte
12/7/17, 3:11 PM
#8

Tack för infon och även en mall!
Det verkar som de är villiga att gå med på ett litet belopp men såklart vill ha dokument på det. Ska alltså fungera att skapa denna som ett form av "kvitto".

Tack så mycket!

EmmaSkytte
12/7/17, 3:26 PM
#9

efter att ha läst mängder av trådar och på skatteverkets hemsida så väntar jag på svar för att se vad de säger faktiskt. Kan vara bra att veta om liknande fall skulle hända igen.

Martin
1/6/18, 11:06 PM
#10

Såklart måste de ha ett dokument på det, annars blir det svårt för dem i sin redovisning.

50% försvinner inte till företag som skickar fakturor, det brukar vara några procent.

Och är det så att du vill ha ut x antal pengar och ett företag tar 5% av summan så får du såklart fakturerar 1.05x pengarna du vill ha (det bygger ju lite på att kunden då är beredd att betala den summan).

Jag har inte själv gjort det men har en kompis som gör det. Jag tror det är 5% den tjänst han använder tar av beloppet och han lägger på 5% av priset han vill ha när han erbjuder sina tjänster för att det skall täckas.

Jag har aldrig råkat ut för bildstöld så har ingen egen erfarenhet av just den biten att hjälpa dig med.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: