Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Fotografera makro & stillbilder. Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Bildhantering

Gamla fotografier

2017-11-25 18:13 #0 av: Anngerd

Hej!

Jag har fått ett gammalt album med foton från början av 1900-talet. Jag vill nu göra dessa foton större och lägga in dem i en bok. Hur gör jag på bästa sätt för att de ska bli så bra som möjligt.

Anmäl
2017-11-27 08:38 #1 av: MartinO

Du har lite trevligt pyssel framför dig.
Jag har fotograferat av album med ett reprostativ. Man kan också bygga om en gammal förstoringsapparat. Det brukar bli ett stabilt och bra reprostativ.
Ett raktecknande objektiv och god ljussättning är ett måste.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Anmäl
2017-11-29 20:57 #2 av: Anngerd

Antar att detta blir väldigt kostsamt. Finns något billigt alternativ?

Anmäl
2017-11-30 11:17 #3 av: VSK

Du kan ju alltid skanna av dina foton om du har en skanner. Har du inte en skanner så kan du lägga en ren glasskiva på dina foton och fota av. Polfilter och stativ är ett måste. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-11-30 14:55 #4 av: ru4real

Google har en app till sina telefoner,  Du tar fyra bilder av varje bild (appen matchar hörnen på bilden) och sen får du hyfsade bilder faktiskt. Upplösningen på din telefonkamera avgör ju kvaliteten lite grann.  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.photos.scanner

Finns för både Apple och Androids

Anmäl
2017-11-30 16:43 #5 av: JazzBass

Jag skulle köra med en helt vanlig scanner som finns i var och varannan printer/multifunktionsmaskin, om det bara är pappersbilder det är fråga om.  Kan rekommendera en Canon MG 7750, har en sån och den printar väldigt fina bilder och scannern funkar bra. Negativ är mycket knepigare, men för stora sådana (alltså inte småbildsfilm med 24 x 36mm rutor) kan också en flatbäddscanner fungera.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.