Annons:
Etikettbildhantering
Läst 2099 ggr
Anngerd
2017-11-25 18:13

Gamla fotografier

Hej!

Jag har fått ett gammalt album med foton från början av 1900-talet. Jag vill nu göra dessa foton större och lägga in dem i en bok. Hur gör jag på bästa sätt för att de ska bli så bra som möjligt.

Annons:
MartinO
2017-11-27 08:38
#1

Du har lite trevligt pyssel framför dig. Jag har fotograferat av album med ett reprostativ. Man kan också bygga om en gammal förstoringsapparat. Det brukar bli ett stabilt och bra reprostativ. Ett raktecknande objektiv och god ljussättning är ett måste.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Anngerd
2017-11-29 20:57
#2

Antar att detta blir väldigt kostsamt. Finns något billigt alternativ?

[VSK]
2017-11-30 11:17
#3

#2

Du kan ju alltid skanna av dina foton om du har en skanner. Har du inte en skanner så kan du lägga en ren glasskiva på dina foton och fota av. Polfilter och stativ är ett måste.

ru4real
2017-11-30 14:55
#4

Google har en app till sina telefoner,  Du tar fyra bilder av varje bild (appen matchar hörnen på bilden) och sen får du hyfsade bilder faktiskt. Upplösningen på din telefonkamera avgör ju kvaliteten lite grann.  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.photos.scanner

Finns för både Apple och Androids

JazzBass
2017-11-30 16:43
#5

Jag skulle köra med en helt vanlig scanner som finns i var och varannan printer/multifunktionsmaskin, om det bara är pappersbilder det är fråga om.  Kan rekommendera en Canon MG 7750, har en sån och den printar väldigt fina bilder och scannern funkar bra. Negativ är mycket knepigare, men för stora sådana (alltså inte småbildsfilm med 24 x 36mm rutor) kan också en flatbäddscanner fungera.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: