Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1229 ggr
idamadelenemoren
11/21/17, 11:06 PM

Är kameran bra?

Jag har under hela min livstid varit grymt intresserad av fotografering. Dock på grund av ekonomi har jag aldrig haft råd att få eller köpa en kamera som är bra. Jag hade en vanlig kamera med film (som man framkallade) när jag va liten och den gick i ett. Ett par år senare önskade jag mig en systemkamera men fick en digitalkamera som funkade helt okej men inte riktigt nådde mina mål och planer. Nu har jag fått ett erbjudande att köpa en Sony A58, och undrar om de är någon som har något att säga om den modellen. Bra/dålig? Bra/dålig nybörjarkamera? Vill ju komma igång med fotograferingen nu när jag faktiskt tjänar mina egna pengar och kan köpa en kamera. De jag främst fotar hittills är hunden, och även kompisars hundar när vi ses. Så jag vill ju gärna ha en kamera som går att ta bilder i fart med utan att de ska bli alltför oskarpt osv. Sen tänker jag väl att man utvecklar ytterligare preferenser allteftersom man blir duktigare :) Supertacksam för svar och feedback :D

Annons:
JazzBass
11/22/17, 7:52 AM
#1

Den är säkert helt okej, åtminstone bildkvalitetsmässigt så länge man har lite koll själv. Sånt lär man sig om man bara lägger lite tid på saken och övar på inställningar och olika funktioner. Det är väldigt viktigt att veta vad man gör, och känna till utrustningens begränsningar för att inte "drabbas av" oskarpa, gryniga bilder med mera. Det här är ett helt allmänt råd, jag har väldigt dålig koll på Sonys kameror och aldrig bekantat mig med dessa desto närmare, men känner igen beteckningen i alla fall. 

Om du kommer tycka om kameran eller inte för just fotografering av hundar är en annan sak. Eller egentligen har inte kameran så mycket att göra med det, utan snarare objektivet. Om objektivet som följer med är en vanlig 3x zoom med beteckningen 18-55mm f/3,5-5,6 så tror jag  faktiskt inte du blir särskilt nöjd. Du kommer mycket sannolikt vilja ha längre brännvidder (18-55mm berättar objektivets brännviddsomfång, alltså "hur mycket zoom" du har. 18mm=vidvinkel, 55mm= kort tele),  om du vill fota hundarna på lite längre avstånd. Det är bättre med typ 18-105mm eller ännu hellre 18-200mm i ditt fall, även om det senare brukar betyda lite avkall på skärpan vid fullt inzoomat läge. Då slår inte zoomen i botten lika fort, så att säga. Alternativt har man både ett 18-55mm och ett skilt teleobjektiv typ 55-200mm eller 70-300mm, eller nåt liknande. Bildkvalitetsmässigt brukar det vara ett bättre drag, åtminstone om man undviker de allra billigaste 70-300 telezoomarna.

Be gärna att få prova kameran några dagar innan du bestämmer dig, så vet du bättre om du gillar den eller inte.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

idamadelenemoren
11/22/17, 3:02 PM
#2

#1 - tack så supermycket för svaret! Har kameran hemma nu så ska känna och klämma lite på den innan jag bestämmer mig :) Det objektiv som är original är ett 18-55mm, men sen får jag med ett Sigma 70-300mm som jag hoppas är av en bra modell så de inte är ett billigare B-objektiv :)

JazzBass
11/22/17, 4:08 PM
#3

Ok! Det finns ganska stor risk att det är ett sånt där billigt objektiv, de är mycket vanligare då de kostar bara en tredjedel av de bättre versionerna. Men misströsta inte i så fall heller, testa det och se på bilderna. Du har i alla fall den fördelen att du har bildstabilisering i kamerahuset på Sonykameran, vilket gör objektivet betydligt mer användbart för dig än för Canoniärer och Nikonister. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

idamadelenemoren
11/22/17, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Testat kameran lite idag, och jag tycker ändå att utgången är rätt bra. Sen finns de ju säkert 100 olika inställningar man behlver kika på och lära sig, men en bra början tycker jag själv :D

JazzBass
11/23/17, 9:43 AM
#5

👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: