Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1490 ggr
Veda
2017-11-18 06:54

Färg på norrsken

En jättedum fråga, men som jag har funderat en hel del på. Varför är norrskenet grönt på nästan alla bilder medan det oftast är vitt när man ser det på himlen (åtminstone de norrsken som jag har sett)?

Annons:
Rush
2017-11-18 07:05
#1

Majoriteten av alla de norrsken jag har sett har varit gröna :O Ibland skiftandes i lila/rosa. Tror aldrig att jag har sett vitt norrsken faktiskt, bara på bild :(

JazzBass
2017-11-18 08:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tycker de allra flesta är gröna. Dock så kan det vara nåt med att hjärnan vitbalanserar ögonens signaler så man vänjer sig vid att ljuset är grönfärgat och blrjar se det som mer neutralt färgat. Vi har en lampa hemma med grön skärm och det känns konstigt när man tänder den, men är man en stund i rummet så vänjer man sig. Det är lite samma fenomen som det där med den svartblåa eller rosa&guldfärgade klänningen som cirkulerade på nätet för nåt år sen. När jag bildbehandlar norrsken brukar jag ställa färgtonen och vitbalansen så att det gröna dämpas ganska mycket, gärna åt det lite kallare hållet. Då kommer andra färger också fram mycket bättre istället för bara det gröna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2017-11-20 12:06
#3

Det beror lite på vilka atomer och molekyler de från solen utslungade partiklarna träffar på och på vilken höjd från jorden de träffar.

Ofta träffas syreatomer på ca 100 km höjd och ger då upphov till det lite grönaktiga skenet.

Vackert är det i vilket fall som helst. 😍

Läs mer:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polarsken

http://illvet.se/universum/solsystemet/solen/varfor-ar-norrsken-oftast-gronaktigt

#2 Otroligt fin bild! Är det du som fotat den?

(Ursäkta om det blev OT? Jag kan inget om foto. ☺️Men tittar gärna på bilderna. 🙂)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2017-11-20 12:45
#4

#3 -Tack! Ja det är min bild, tagen 2012 en sen kväll ute vid Klobbskat på Replot i Kvarkens skärgård, finska sidan alltså. Stenarna i förgrunden på bilden blev svagt belysta av en gatulampa på en parkering en bit bort, och gjorde bilden lite intressantare tycker jag. (Stället är tyvärr numera uppköpt av grannen Kalles Inn som har placerat glasstugor som hotellrum där på stenstranden, och dit for mitt favorit-fotoställe…)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2017-11-20 13:39
#5

#4 Men oh…så underbart! 😍 Replot också!

Jahaja, Kalles Inn har placerat sig just där…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: