Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 898 ggr
MagArne
11/14/17, 10:56 AM

Extra kompakt systemkamera

Har idag en Nikon D700 fullformatskamera med ett gäng äldre f/2.8 objektiv.

Allt fungerar utmärkt men utrustningen är på tok för stor och tung för att jag ska orka släpa med mig den. Reser en del och då oftast lätt med bara handbagage vilket gör att en D700 blir klart osmidig. Fjällvandrar en del också och även där är en D700 för stor och tung.

Fotointresset är inte lika stort längre så vet inte om det ens behöver vara en systemkamera utan en riktigt vass kompaktkamera kan kanske fungera det med.

Vad har ni för tips och tankar kring en potent resekamera med en hel del inställningsmöjligheter?
Budget ca 15.000kr inkl ett objektiv.

Annons:
[VSK]
11/14/17, 11:30 AM
#1

Om du kan nöja dig med en kompaktkamera och den inte behöver vara stöttålig eller vädertätad så skulle jag lätt rekommendera Panasonic Lumix LX100. Där har du manuella vred och knappar för det mesta. 

Den har några år på nacken men är en riktigt bra kamera. Har själv en sån med två original batterier. Tyvärr så används den inte så mkt då jag mest fotar med min andra kamera. Den här är tänkt som backup/resekamera.

Har knappt använt kameran men det enda negativa jag kan komma på (förutom att den ej är vädertätad) är att zoomen blir lite trött när det är kallt (vintertid) men så är det ju för alla såna här kameror. 

Ser ingen anledning till att köpa dyrare kompakt än denna såvida det inte är nåt speciellt som den här modellen inte kan uppfylla. Har svårt att se man får bättre kamera som inte är större, väger mer och är dyrare.

http://www.kamerabild.se/tester/kameror/panasonic-lx100-manuell-filmkung

Upp till toppen
Annons: