Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1491 ggr
IzaEleonora
2017-11-08 12:38

Tips för norrskens fotogarfering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åkte på lite norrskensjakt med min sambo igår och kände direkt att detta gör vi igen ;)
Men då jag aldrig fotat norrsken förut så undrar jag om ni har lite tips åt mig :)
Har en Nikon D5200 och just nu ett 18-55mm och en 55-200mm objektiv.
Vad för objektiv borde man ha för denna sortens fotogarfering? 

Har ej stativ eller fjärrutlösare så tänkte investera i det (vet ni av något bra så tipsa gärna)
Hade även på inställning för nattfotografering då jag sällan orkat lära mig det manuella men ska plugga in hur jag ska tänka där!

Största problemet jag kände igår var att jag inte kunde få fokus då det var så mörkt!

Så vad ska jag tänka på? Bomba mig gärna med alla tips ni har :)

Annons:
MagArne
2017-11-08 14:23
#1

Vidvinkel låter mest optimalt så 18-55 inställt på 18mm

18-55 objektivet är som mest skarp över hela bilden vid bländare runt f/8-11

Använd så låg ISO som möjligt för att undvika gryniga bilder. ISO 200-400

Stativ eller fast punkt att ställa kameran på är ett måste
Fjärrutlösare är en fördel men du kan sätta kameran på 2 sek nedräkning så skakar du inte kameran när du tar bilden.

Använd M-läget och ställ in lämplig slutartid med en bländare på säg f/8

Om autofokus inte fungerar i mörkret, sätt objektivet i M-läge och fokusera på oändligt avstånd.

IzaEleonora
2017-11-08 15:06
#2

#1 grymt tack :D får testa ikväll eventuellt då det skulle komma igen :D När du säger inställt på 18mm menas det då att när man snurrar på objektivet att man har det ej "inzoomat"? Var så grymt längesen jag hade foto i skolan nu så glömt allt sånt 😝

JazzBass
2017-11-08 15:39
#3

#1 - Jag skulle blända ner max ett steg, och höja iso betydligt mer än så där då jag vill hålla slutartiderna ganska korta vid norrskensfoto. Även med ISO 1600 och f/2,8 kan det vara svårt att nå slutartider på under 5 sekunder, som är önskvärt, enligt min uppfattning. Det funkar visst med uppemot 30 sekunder också, men det blir förstås mer utsmetade norrsken då. Man måste förstås dock se upp så att inte nån färgkanal slår i botten och blir överexponerad, så hur kraftiga norrskenen är spelar definitivt roll för exponeringsparametrarna. 

#2 - Ja, kolla vad ringen med brännvidderna säger när du zoomar. Det står 18 i ena läget och i andra läget 55. Du kommer antagligen vilja ha så kort brännvidd som möjligt, om det inte råkar vara små norrsken borta vid horisonten enbart som man vill fotografera. Ett vidvinkelobjektiv är förstås bra att ha men har man inte det (de kostar ju en slant) så har man inte.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2017-11-08 16:23
#4

#3 Bra tips, ska om vädret är med mig fotografera norrsken på Island i helgen. Jag får väl återkomma med resultat. Måste dock resa lätt så får se hur mycket utrustning jag får med mig i handbagaget.

IzaEleonora
2017-11-09 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för alla tips blev massa dans på himlen igår också :D 
Ska som sagt helt klart investera i ett stativ då det inte funkar att stödja sig på bilen haha ;)
Men ställde in kameran igår och objektivet jag har går endast ner till f3,5

Tipsa gärna om ni vet något annat objektiv man kan investera in som funkar för just nattfotografering/norrsken :) Är verkligen taggad på att utforska den delen av fotografering :D

IzaEleonora
2017-11-10 20:10
#6

Sen en till sak angående manuell fokus! Kan ej få det att fokusera för som jag fattar fokuserar man med bländarringen! Oavsett hur jag gör blir det ej så bra fokus som med autofokus (testat då på bara saker i hemmet) Men om man ska ha så öppen bländare som möjligt så förstör man ju det med att vrida för att hitta en fokus 😵

Annons:
JazzBass
2017-11-11 08:29
#7

Du har ingen bländarring på dina objektiv (bländaren ställs in med hjälp av inställningar i kameran) så det är bara att ratta på fokusringen bäst du vill. Slå över switchen till M-läge på objektivet bara, så påverkas inte fokuseringen när du trycker på avtryckaren. Angående objektiv, håll utkik efter begagnade vidvinkelobjektiv för DX / aps-c. Bästa du kan hitta är troligtvis Tokina 11-16/2,8, men kolla upp i så fall att objektivet har egen fokusmotor om du inte vill tvingas att alltid snvända manuell fokus med det. Det kan vara för vidvinkligt för såna norrsken som på din bild här ovan, men perfekt för de största och mäktigaste. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

IzaEleonora
2017-11-15 21:55
#8

#7 hur får man bländaren att stanna på talet man ställt in? För siffrorna ökar då jag vrider på objektivet! Och är väll det som menas som fokusringen? Sorry för så många frågor men är ganska novis i alla egna inställningar man kan göra på kameran ;)

JazzBass
2017-11-16 08:00
#9

Ditt objektiv har specifikationen 18-55mm f/3,5-5,6. Det betyder att vid 18mm brännvidd (fullt utzoomat) är f/3,5 största bländaren du kan ställa in, och när du zoomar in fullt till 55mm är största bländaren f/5,6. Därför ökar talet när du vrider på zoomringen. 

Fokusringen är en annan ring på ditt objektiv som du tydligen inte hittat ännu, men med den justerar du hur långt bort från kameran fokusplanet ska vara, allt från närgränsen på ca 35cm om jag minns rätt, till oändligt,  ∞.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

IzaEleonora
2017-11-22 14:54
#10

#9 inte konstigt då :D tack för att du orkar förklara allt 💖

Upp till toppen
Annons: