Annons:
Etikettomsajten-ifokus
Läst 1392 ggr
MaudSvensson
2017-10-20 23:56

Bröllop

Har jätteproblem med att sätta skärpan! Var i kyrka idag för att reka inför anhörig som gifter sig om en vecka! Fick dra upp ISO till 6400 för att kunna få slutare på 1/200 och F1.6 Har F1.2 men vet ej om jag vågar använda på själva bröllopet! Flesta gången jag fotar bröllop och det vet de ju om nen vill ändå ha mig! Bilderna jag testade idag blev både brusiga och ingen fokus! Kyrkan liten och ganska mörk! Jag skall vara ta lite foton vid inmarsch och utmarsch och några under själva vigseln sen resten ute! Snälla ge mig era bästa tips för att få bästa förutsättningar för bättre skärpa inne i kyrkan! Jag har väldigt fin kamera och fina optik men lyckas inte (skit bakom styret) Obs skall inte använda blixt

Annons:
denstore
2017-10-21 09:18
#1

Vad är det för objektiv? Canons 85/1.2?

MaudSvensson
2017-10-21 10:00
#2

Ja det stämmer, Canon EF 85/1,2 L II USM

denstore
2017-10-21 15:33
#3

Problemet med skärpan kan mycket väl vara att skärpedjupet på F1.2 är väldigt, väldigt kort. Då kan allt som ligger framför och bakom bli suddigt som attan. Vad har du mer för objektiv? Ett vidvinkligare, men likväl ljusstarkt objektiv kan vara en lösning, typ 35/1,4, men då kommer du iofs att behöva placera dig närmare motivet.

MaudSvensson
2017-10-21 22:06
#4

Jag har även ett 35mm 1.4 och ett 50 mm 1.2 men brudparet vill ha dem mer i närbild och inte massa folk vid sidan som syns så då blir ju inte det bra?

MagArne
2017-10-23 07:51
#5

Du frågade inte när du provfotograferade om kyrkan var nedsläckt då och det kommer vara mera upptänt vid själva bröllopet?

Provfotograferade du vid en mörk tidpunkt och själva bröllopet äger rum på dygnets ljusa tidpunkt? Kan bli mer ljusinsläpp genom fönster då.

Hör efter med kyrkans personal om de finns möjlighet att öka ljuset en aning om du anser att det inte räcker till. Annars kanske blixt med tungstenfilter är enda utvägen.

Callas14
2017-10-26 11:34
#6

Det finns ju någon tumregel för handhållen kamera som säger: 

brännvidd på x mm => längsta slutartid ≈ 1/x sek. Så, du bör kunna länga slutartiden till 1/85 sek, om du räknar med att inte behöva beskära i efterhand samt att motivet är någorlunda stationerat. Du vågar nog med andra ord ha något längre slutartid än 1/200! 

Tänker också på att bländare 1.2 faktiskt kan fungera om du står en bit från motivet. Skärpedjupet blir väl längre desto längre bort fokuspunkten ligger? Det går ju alltid enkelt att testa iaf!

Annons:
Upp till toppen
Annons: