Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1312 ggr
CayKantos
10/17/17, 8:58 PM

(H) Kritik - Hundar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer lägga in tre bilder jag görna skulle vilja ha hård kritik på :)

OBS Helt oredigerade men JPEG rakt från kameran samt var tvungen att göra bilderna mindre för att dom skulle kunna läggas in här :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
CayKantos
10/17/17, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
10/17/17, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag vet dom är väldigt lika.. men samtidigt tycker jag dom är rätt olika. Därför jag satte den på hård kritik :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JazzBass
10/18/17, 10:19 AM
#3

Egentligen är det max två bilder som gäller per kritiktråd här, men eftersom dessa är så pass lika så ser jag inget problem med att ha med alla tre. Jag skulle dock ändå gärna se att du som träning skulle fundera på vilken av dessa som du tycker minst om och därför kunde tas bort, och vilken det är som du gillar bäst. Det är ganska lärorikt att fundera på sånt. Man brukar kalla det "kill your darlings", för att sortera fram de bästa av de bästa, till exempel för en portfolio, eller vaska fram en bild för en utställning.

Jag håller med om att bilderna här är ganska olika trots att de ser rätt lika ut. Det som är lika här är val av brännvidd (alltså tele), exponeringsinställningar (uppenbarligen, har inte kollat), och vitbalansen. Så gott som allt ser bra ut vad gäller dessa saker, men möjligtvis är vitbalansen något i varmaste laget, speciellt för sista bilden. 

Det sim skiljer mest är uttryck och komposition. Jag fördrar oftast porträtt där motivet tittar in i kameran, om det inte finns nån bra orsak att inte göra det. Man får helt enkelt bäst kontakt med motivet då. Tyvärr är det dock bara på första bilden som hunden tittar in i kameran. På de andra bilderna ser det ut som du haft nån medhjälpare som försökt styra hunden, vilket inte är så bra då det ju styr bort blicken från dig och kameran. Jag har haft samma problem när jag fotat mina småttingar hemma och mamman stått och viftat på sidan om för att få dem att le och titta ungefär mot kameran. Kanske är bäst om denna medhjälpare står precis bakom den som fotograferar och leker tittut.

Kompositionsmässigt så gillar jag den andra bilden klart mest. Jag gillar det ljusa upptill och att man får en uppfattning om omgivningen också, vilket samtidigt ger bilden mer djup. Hunden ser också glad ut och sitter vackert, vilket gör mycket för bilden, även om den inte tittar rakt in i kameran. Att du fotat från så låg vinkel gör också mycket för hur jag upplever hunden, speciellt på andra bilden men också första. Sista är kanske från lite för hög vinkel.

Du kan säkert lista ut vilken jag skulle lämna bort av dessa tre, även om den nu inte är dålig heller. Bara de andra som är bättre. Däremot är jag inte så säker på vilken av de två andra som är favoriten. Jag skulle antagligen visa dem båda som en diptyk, alltså båda bilderna bredvid varandra i en dubbelram då de kompletterar varandra så bra. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CayKantos
10/18/17, 5:38 PM
#4

#1 jag känner gansks mycket som dig… men jag tycker lätt det blir antingen för grönt/blått eller för gult… om man tar bilderna rakt från kameran i JPEG asså. Eftersom jag inte har pengar till redigeringsprogram. Era, hunden på tredje bilden visade ofta gulare bilder pga hennes färger än vad msn ksnske såg på Waros, hunden på bild 1 och 2. Bilden är tagen med mitt fastobjektiv. Inställningarna skiljer inte så förfärdligt men som jag skrev ovan drar Era ut dom varmare toner mer pga sina färger. Men där ska man ju då ränka på att dra ner på det o gå i lite kallare toner, har jag på vissa bilder jag tog av henne. Blev mycket finare.. men eftersom man inte riktigt kan få ett mitemellan på ksmera inställningarna (man skulle alltså fixa dessa finare grejer i lightroom el. Likn.) Då blev det aldrig riktigr perfekt tycker jag. Favoriten är helt klart bild nr 2. Den hade vart perfwkr om han hade kollat in i kameran. Tycker minst om bild 3 mest pg.a. färgerna samt atr jag tycker hon kunde ha fyllt ut bilden mer, samt som du säger, lägre vinkel. Vad menar du med diptyk?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JazzBass
10/18/17, 10:11 PM
#5

Okej. Kanske du skulle ha glädje av programmet paint.net? Det är lite som en miniversion av photoshop och helt gratis. Litet och behändigt redigeringsverktyg. Nåt verktyg för Vitbalans finns inte men nog flera andra man kan justera färgerna med.

Vad diptyk är skrev jag direkt efter ordet, då jag gissade att termen kan behöva en förklaring. 😉Finns också triptyker, in vilka man har tre bilder som presenteras tillsammans bredvid varandra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CayKantos
10/18/17, 11:09 PM
#6

Ja jag såg du skrev förklaring. Men förstår fort inte. Är det typ 3 bilder som kompleterar varann?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
JazzBass
10/19/17, 6:52 AM
#7

Inte svårare än att man har två alternativt tre bilder som man vill visa tillsammans i en ram.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: