Annons:
Etikettövrigt
Läst 1374 ggr
MaudSvensson
10/15/17, 12:17 AM

Blixt

Finns det någon snäll som kan förklara hur man vinklar en extern blixt till min Canon 5D, har en speedlite 430 och fattar inte hur jag skall använda den 🙈 Nära anhörig som skall gifta sig, litet bröllop och festen är på en restaurang så tänkte ta några foton där på kvällen! Känner mig jätteosäker på inställningar också! Finns någon duktig som har lite tips på inställningar? Enormt tacksam för hjälp

Annons:
JazzBass
10/16/17, 10:40 AM
#1

Jag har inte canon men på min externa nikonblixt (SB-600) trycker man in knappar på vardera sidan av blixthuvudet och kan sedan vinkla det upp och ner och rotera. Det ska gå att göra på din också, skulle jag säga. Bra att skjuta blixten rakt upp annars, det ger bäst blixtljus. Rikta den helst inte rakt framåt i alla fall, blir så trist och platt ljus på det viset. Kan också rekommendera att ha ganska kraftig exponering i övrigt och bara fylla ut lite med blixtljuset, så blir det inte lika sterilt ljus. Kör gärna lite förhöjt iso (typ 800-1600), en slutartid på ca 1/30- 1/60s och bländare f/4 eller så, och låt blixten i TTL-läge se till att exponeringen blir rätt. Borde bli hyfsat bra. Ta också bilder utan blixt för säkerhets skull, det blir ofta mycket bättre stämning i bilderna utan blixt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MaudSvensson
10/16/17, 9:40 PM
#2

Tack så mycket! Det funkade bra att göra så när jag testar hemma då det är lågt i tak och raketfärd vitt! Men vid en du kel restaurang, kanske mörkt Irak och högt i tak, är det bäst att rikta blixten rakt upp i taket ändå? Och skall man aldrig rikta den framåt?

JazzBass
10/17/17, 7:55 AM
#3

Har du autocorrect påslaget? 😂

Jag tycker personligen det oftast blir bäst att inte låta blixten slå rakt fram, men det kan få människorna att framträda lite bättre på bilderna om det är önskvärt att isolera dem bättre från en irrelevant bakgrund. Förstås är det svårare att studsa blixten i tak om taket är mörkt eller väldigt högt, och då kan det vara bättre att rikta blixten mot en vägg istället. Men det kan också räcka att höja blixtstyrkan något. Kolla upp i manualen hur man ställer in blixtkompensation på din kamera. Det kan också gå att köra helmanuella exponeringsinställningar på kameran (alltså M-läge med  autoiso avstängt) och istället använda vanlig exponeringskompensation för att den vägen justera blixtstyrkan om det behövs.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: