Annons:
Etikettövrigt
Läst 1826 ggr
[Nillan83]
2017-10-08 12:30

Behöver experthjälp

Jag var och fotograferade hästar i helgen i ett ridhus och bilderna blev i dålig kvalité och riktigt gula utan skärpa.. förstår inte vad som hände..

Jag har en Canon Eos M och hade på högsta upplösningen när jag tog bilderna (5184x3456) och använde en 22 mm lins eftersom jag ville ha ett ljuskänsligt objektiv.. Tog även med sport inställningen så bilderna inte skulle bli suddiga.. men det blev dom. Extremt besviken och irriterad på mig själv då vissa bilder är förstörda.. hur kan dom va de?? Gör jag minsta lilla ändring i photoshop så förstörs bilden..

Utomhus blev bilderna i riktigt bra kvalité.

Vad gjorde jag för fel?

Annons:
[Nillan83]
2017-10-08 13:06
#1

Sen när jag kollar Bildkvalitén så står det 18 M, men när jag kollar på bildfilen så står det 8,95 MB, vad är MB?

MagArne
2017-10-09 07:55
#2

Har du möjlighet att ladda upp en oredigerad bild så vi ser hur de blev?

Men mest troliga är nog att det var för dåligt ljus i ridhuset vilket gjorde att slutartiderna blev för långa och därmed suddiga.
Lösningen på detta är om du inte kan få mer ljus i ridhuset att höja ISO eller välja en större bländare (lägre bländartal/f-tal)

Att bilderna blev gula kan tänkas bero på att du har valt fel vitbalans

18M innebär att bildens Upplösning är 18 Megapixel. Det är antal bildpunkter bilden är t.ex. 5184 x 3456. 8,95MB är hur stor plats bilderna tar på minneskortet. Desto högre Upplösning desto mer utrymme behöver bildfilerna.

JazzBass
2017-10-09 10:53
#3

För lite ljus i ridhuset, helt enkelt. 

För att ett motiv ska återges på ett foto krävs att man fångar en viss mängd ljus, som beror på vilket isotal man ställt in i kameran samt hur ljus eller mörk man  vill att bilden ska vara. Att tänka på ljuset som nånting mätbart är viktigt i sammanhanget, eftersom för lite ljus in i kameran leder till för mörka bilder, och tvärtom. Man måste alltså fånga exakt rätt mängd ljus. Ljuset in i kameran  styr du via två parametrar: 

1. Slutartiden, som berättar hur länge ljus släpps in på sensorn. Vill man att motivet ska återges skarpt bör förstås motivet inte röra på sig under exponeringen. Gör det det så måste man antingen använda blixt (som ju bara lyser i typ 1/30000 sekund vilket fryser motivet om det annars finns för lite ljus till hands) eller använda en tillräckligt kort slutartid. Problemet med korta slutartider är förstås att de minskar på hur mycket ljus man släpper in. 

2. Bländaren, alltså hålet med variabel storlek i objektivet, genom vilket allt ljus som ska registreras måste passera. Det här hålet syns om man tar bort objektivet från kameran och kikar in bakifrån (det syns också framifrån, men inte lika bra). Det finns en spak vid bajonettinfästningen som man kan röra på, så ser man hur bländarhålet kan variera i storlek. Hålets storlek är proportionell mot hur mycket ljus som släpps in, och låga bländartal motsvarar större hål, och vice versa.  Förstås är det så att ett större hål släpper in mer ljus per tidsenhet än ett litet. Dessutom påverkar bländaren skärpedjupet, så att stora bländarhål ger korta skärpedjup och tvärtom. 

Problemet när man fotar rörliga motiv i dåligt ljus är att det blir omöjligt för kameran att använda en så kort slutartid som skulle behövas för att återge motivet skarpt. Fotar man med automatiska inställningar, t.ex. sportläget, i mörk miljö så väljer kameran största möjliga bländare (för maximalt ljusinflöde), och högsta möjliga isotal (för maximal känslighet, vilket ger mycket brus). Sen väljer kameran en slutartid som gör att bilden blir tillräckligt ljus. Finns det inte tillräckligt med ljus blir slutartiden lång; sportläget kan ju inte ändra på de fysiska förutsättningarna som bestämmer hur bra en bild kan bli.

Det finns vissa omvägar för att få bättre bilder. En sak man kan göra är att följa med motivet med kameran, alltså panorera som det heter, vilket gör att man kan använda betydligt längre slutartider. Ben som rör sig blir sannolikt rätt suddiga, men i övrigt blir bilden skarpare. Det krävs dock övning för att bli bra på det här, och man får räkna med ganska många dåliga bilder för en bra. Det kräver också att motivet inte rör på sig för mycket i djupled sett från kameran så det inte ändrar storlek på bilden under exponeringen eller flyttas ur skärpedjupet. 

En annan sak är att uppgradera sin utrustning för bättre ljusinsläpp och bättre prestanda på höga isotal. Men det kostar rejält med pengar för att få nånting som är väsentligt bättre än det man har. Tyvärr är sportfoto ganska långt en materialsport. 😕

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Nillan83]
2017-10-10 17:22
#4

Detta är en del av bilden.. ville inte lägga upp hela bilden.. men ni ser hur färgerna är och när man zoomar in lite så ser det ut som att bilden spricker.. Det värsta är i ansiktena.

Testade att göra lite enkel redigering i Photoshop men direkt så förstörs bilden.. hade iof ISO 1200 på dom flesta bilder i ridhuset (automatiskt). Va det de som var problemet?

Det som är irriterande är att när jag fotade med min gamla Canon 350 d så blev kvalitén 100 gånger bättre.

[Nillan83]
2017-10-10 17:23
#5

#2 ska det inte bli bättre kvalité på bilderna när man använder högre Upplösning?

[Nillan83]
2017-10-10 17:36
#6

#3 Jo men jag hade ju ett väldigt ljuskänsligt objektiv? 

Blixt kan jag inte använda när jag fotograferar hästar tyvärr.. 

Men får testa att ställa in manuellt nästa gång och inte använda Sport funktionen, den funkar tydligen bara när det är bra ljus..

Ja jag får nog köpa ett annat objektiv..

Men något jag märkte var att vid ca kl 16 så blev alla bilder ännu sämre än dom jag fotade innan.. blev ju iof mörkare då. Men det var likadant i somras när jag fotade en häst utomhus med samma kamera och objektiv, så fort jag redigerar minsta lilla så spricker bilden där också.. Det blev en riktigt bra bild men kvalitén är fruktansvärd tyvärr :( 

Så här var det inte med dom äldre kamerorna..

Annons:
[Nillan83]
2017-10-10 17:41
#7

Kanske borde tillägga att jag inte har min Canon 350 d kvar annars hade jag använt den kameran.

Ängsbacken
2017-10-11 13:45
#8

Det är nästan ett måste att ställa in manuellt vid ridhusfotografering. Och att fota i RAW för att kunna efterbehandla på bästa sätt.  
Vad har du för bländare på ditt objektiv?

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

[Nillan83]
2017-10-11 16:30
#9

#8 Bländare på objektivet? hur ser man det? Om jag går in i menyn på manuellt lägga så är lägsta bländare 2..

MagArne
2017-10-12 08:47
#10

#5 18M är högsta upplösningen din kamera klarar av. Bara för att upplösningen är hög betyder det inte att bilden behöver vara av god kvalité

Ljuset i ridhuset är för dåligt vilket leder till följande problem.
Kameran ökar ISO vilket medför att bilderna och färgerna blir gryniga
Längre slutartid kan leda till att rörliga föremål blir suddiga
Större bländare kan leda till att skärpedjupet blir för kort och att fel del av objektet blir fokuserat.

Kontrollera även så du kör bästa kvalité på JPEG eller ännu hellre RAW om du tänker redigera bilderna.

Callas14
2017-10-26 11:22
#11

När jag ser bilden i #4 så tänker jag att du har ju jättestora fönster där som verkar släppa in massor av ljus, samtidigt som det verkar falla in rätt lite ljus på själva hästen. Du kanske hade fått ett bättre resultat om du placerat dig själv med dessa fönster i ryggen (på andra sidan ridbanan)? 

Skulle annars också slå ett slag för manuella inställningar, men också att med sämre förutsättningar (sämre ljus) får man i regel sämre bilder.

[Nillan83]
2017-10-26 13:10
#12

#11 tack för tipset men tyvärr är det lika stora fönster på andra sidan..

[J@nne]
2017-11-02 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

När man fotar med automatiska  Sportläget så justeras autofocusen fram till det att bilden tas. Ser ut på din bild som om du har skakningsoskärpa och detta i samband med högt ISO. 

Tittar man på histogrammet så har kameran ställt in sig optimalt gällande ljuset, hur bilden blir hänger resten på fotografen.

Annons:
Niklas
2017-11-07 13:02
#14

#4: Det ser ut på bilden som om du eventuellt har bättre skärpa hitom hästen. Kan det vara så att den har fokuserat på något annat?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: