Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1761 ggr
Glorious
10/2/17, 4:22 PM

Fotoalbum

Åh jag vill så gärna greja med mina bilder på riktigt. Har köpt två jättefina album med liggande fickor. Jag funderar dock lite på hur jag ska komponera alltihop. Hur har ni tänkt när ni satt in bilder? Kronologisk ordning? Jag menar ska jag kopiera typ bilder från när jag va liten och sen lägga in de jag tagit själv eller köra mer tematiskt. Kör ni in även stående bilder fast fickor är liggande och hur gör ni med bilder som ni älskar för motivens skull mer än känslan/relationerna i dem. Tänker bilder jag tagit i bygden och kanske mer stilleben med. Kan ju inte ha allt på en vägg liksom. Vill ha inspiration till ett kul, men proffsigt och fint album 😍

Annons:
JazzBass
10/4/17, 7:58 AM
#1

När jag gjorde min fotobok (för eget bruk) med svartvita naturbilder så sökte jag upp bilder som jag tyckte passade ihop stilmässigt, eller var från samma fototillfälle, för varje uppslag. Det var ett ganska stort arbete att försöka få en harmonisk helhet av det hela, och många bilder bearbetade jag om för att passa bättre med dom andra. 

Kronologi tycker jag inte så är relevant i sig, men en uppdelning vår-sommar-höst-vinter kan vara bra speciellt om det rör sig om natur- och landskapsbilder. Har man bilder på samma motiv från flera årstider kan det dock vara kul att ha dem alla på ett och samma uppslag.

Själv har jag inga fotoalbum för mina mer konstnärliga bilder, men hemma har vi sammanställt flera album med familjebilder, vilka också har haft enbart liggande fickor. För att det ska bli en snyggare och redigare helhet brukar vi undvika blanda stående och liggande bilder på samma sida (eller t.o.m. uppslag om antalet stående bilder räcker till för det). För att få till det har vi behövt prutat på den annars kronologiska ordningen en aning, men inte så mycket att det skulle störa.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: