Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1749 ggr
[134643]
9/26/17, 8:39 PM

Kamera till mobiltelfon?

Hejsan! Om några veckor åker jag iväg och backpackar. Kameran ska följa med, men datorn ska antagligen inte det. Så nu försöker jag hitta bästa lösningen på att överföra, redigera och spara bilderna jag tar. Jag fotar i RAW, och idealiskt skulle jag vilja ha ett exemplar som jag direkt kan fixa till och skicka vidare till instagram, och ett som jag kan skicka till gdrive (funkar det att spara råfiler på google drive?) och redigera ordentligt när jag kommit hem. Hur löser jag det här? Det finns ju en sladd för att överföra bilder till mobilen från kameran, men har inte använt det tidigare så jag vet inte hur det fungerar. Jag undrar alltså rent krasst om det går att från mobilen spara råfilen på gdrive, göra en kopia av den och redigera kopian i lightroom på mobilen? Eller är det bättre att fota i raw+jpeg redan från början? Får ta mig in till stan och prata med någon annars, men jobbar så himla mycket och det är så smidigt att bara beställa hem från nätet. Så om någon har erfarenhet av det här är jag supertacksam! :)

Annons:
Carrosh
9/27/17, 8:02 PM
#1

Jag hade nog satsat på RAW + jpeg under resan, då jag antar att du vill ha en ordentlig skärm sedan att redigera bilderna på efter resan, men kunna dela ett par guldkorn under resans gång - vilket lätt går att göra med jpeg om du hittar något smidigt sätt att föra över från kamera till mobil. För enklast möjliga lagring hade jag, om jag var du, haft med mig ett par stycken minneskort, så du slipper krångla med överföring och begränsad lagring via molntjänsten (såvida du inte köpt mer lagringsutrymme förstås). Har du NFC på kameran? Annars kan ju ett alternativ vara att köpa ett par micro-sd och en adapter som går att använda i kameran. Då får du ju lätt tillgång till bilderna i mobilen bara genom att sätta i det micro-sd du vill föra över ifrån i mobilen.

Hoppas detta var till någon liten hjälp iaf. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[134643]
10/10/17, 11:26 AM
#2

#1 Tack! Köpte hem en sladd ändå och har nu kunnat testa mig fram lite. Det verkar som att det fungerar med att fota i RAW, ladda över allt på mobilen, vilket automatiskt backas upp i google photos och google drive. Sen kan jag direkt fixa till bilden i mobilen, samtidigt som råfilen ligger kvar på google photos/drive. Men tack för hjälpen!

MagArne
10/12/17, 9:24 AM
#3

Vad har du för mobil?

[134643]
10/12/17, 3:43 PM
#4

#3 IPhone 5 :)

MagArne
10/12/17, 4:37 PM
#5

Du kan söka på t.ex. Lightning to SD card reader på youtube så borde du få flertalet träffar där de testar att föra över bilder till iPad/iPhone

Klurar själv på denna lösning till en resa. Fast kommer troligtvis skaffa en iPad

[134643]
10/12/17, 7:49 PM
#6

#5 Ja, precis, det är en sån jag har. Funkar bra tror jag!

Annons:
MagArne
10/21/17, 6:35 PM
#7

Nu har jag testat denna USB-kabel
https://www.apple.com/se/shop/product/MK0W2ZM/A/lightning-till-usb-3-kameraadapter?fnode=91&fs=f%3Dadapter%26fh%3D4588%252B45b0

Gick utmärkt att importera RAW-filer till Apple bilder och sedan redigera i samma program i mobilen och även iCloudkopplad dator. Jag kör med en iPhone SE med iOS 11.0.3

Upp till toppen
Annons: