Annons:
Etikettövrigt
Läst 1282 ggr
pernillaa
2017-09-22 20:03

Lightroom mörkar ner bilderna

Jag blir galen. När jag går in och ska framkalla bilderna i lightroom och klickar på en bild så blir den mörkare när den laddat. Brukar det vara så? Bilden ser bra ut till jag har klickat på den för att börja framkalla och när den laddat klart har den plötsligt blivit mörkare. Blir tokig på det här!

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Niklas
2017-09-22 20:14
#1

Hur står reglagen i Lightroom? Är alla neutrala eller är något ändrat? Det kan vara någon automatisk förinställning du har.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

pernillaa
2017-09-22 20:22
#2

Allt är helt nollställt.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2017-09-22 20:41
#3

Kan det vara så att bilden istället ser LJUSARE ut än den verkligen är innan den laddat?

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2017-09-22 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Här ser ni skillnaderna.

Ha en bra dag! // Pernilla

JazzBass
2017-09-24 12:04
#5

Du fotar visst i råformat? Då är det kamerans tolkning av råfilen du ser ända tills Lr skapat sin egen. Om bilderna blir väsentligt mörkare i Lr så kan det också hända att du har Active D-Lighting påslaget, om du fotar med Nikon iaf. Canon och andra märken har säkert egna motsvarigheter till funktionen, men dem har jag inte koll på. Active DL funkar iaf så, att den aktiverar en underexponering så att de ljusaste partierna ska bevaras bättre och inte bli utfrätta. Därefter ljusas bildernas mörka delar upp ganska kraftigt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: